tisdag 2 maj 2017

En låååååång natt

Akutvården i dag är inte kul att hamna i, med timmar av väntan kände jag att göra som flera på akuten Resa mig och gå hem. Försökte säga till systrarna att jag kan återkomma då det inte verkade hända ngt alls efter fyra timmars väntan. 
Det känns ganska oorganiserat alltihop och jag tycker synd om dom läkare och systrar som arbetar under denna akut sjukvård.  NI ÄR HJÄLTAR, bara så ni vet !!!

Jag kunde inte sova under natten till måndagen då smärtan i vänstra armen bara ökade hela tiden, tog alvedon men det hjälpte inget . Så vaknade jag igår upp med en svullen hand och och fingrar som var som prinskorvar och fortfarande med denna djävul...smärta i armen.

Tänkte som jag brukar "att det går över", men svärmor som är pensionerad sjuksköterska ville absolut att jag skulle ringa vårdupplysningen.
Ringer dom som man ska göra då..
Där får jag berätta om armen och den svullna handen, för att få reda på att dom vill att jag åker in till akuten.
Nu är det så att det är inte bara att åka in till närakuter utan du ska boka tid själv, så efter samtalet skulle jag ringa till NackaAkuten. för att när jag ringer dit direkt efter avslutat samtal blir jag informerad att all bokning sker via vårdguiden.... va ?!?!?!?!
Måste ju vara fel dom sa att jag skulle ringa till sjukhuset och ringer igen för att åter bli vidare kopplad till vårdguiden och deras bokare för akutbesök....

Det kanske inte är så Konstigt att folk tycker det är krångligt i kontakt med vården. ???!!!!
Eller är det bara jag som är tjurig och tycker att det är besvärligt ??

Vidare då...
så fanns det ingen tid förrän vid 19.50 och jag frågade än en gång om jag kunde återkomma till vanliga vårdcentralen istället, då jag varken är förtjust i sjukhus eller att sätta mig i bilen och köra den långa sträckan från skärgården till nacka för att kolla en svullen arm,  men än en ggr rekommenderade denna syster att jag skulle åka in, då det kunde vara infektion eller propp...

För att göra saker lite enklare åkte jag in med mannen och dottern  som skulle träna segling, fick henne klar och vidare med mig till nacka, så jag var där redan kl.18.
och plus i kanten till nacka som direkt tog in mig.
Men genom att läkaren inte kunde se ngn infektion fortsatte han remittera mig till SÖS akuten...
och där hamnade jag då redan vid 19.00 (före tiden som var tänkt på nacka akuten wow)

Sen kom vi till väntandet.. halv 3 på natten fick jag träffa en läkare 9 timmar senare.... det är som sagt inte konstigt att även dom äldre ger upp och åker hem då dom inte orkade sitta .
Med medicin och smärtstillande fick min fina man åka och hämta mig så halv 4 på morgonen var vi äntligen hemma och med smärtstillande mm kunde jag somna direkt och sov till kl. 11.00 idag !


Efter att ha fått sova hela tiden utan att behöva vakna av smärta känner jag mig utvilad, men hand och arm är svullna fortfarande och smärtan finns kvar, men som dom sa på akuten - dom kunde inte göra ngt mer än konstatera att det inte var infektion eller propp utan trodde det var ngt med en nerv, och om det inte blev bättre skulle jag komma tillbaka.
NJA, jag gör nog som vanligt väntar tills jag behöver ambulans nästa ggr, då är det ju AKUT ;) och då behöver man inte vänta...eller...och JA jag var HÄXAN SURTANT i natt men nu är SupersnällaSanna tillbaka hihi

Hoppas att ni njutit av solen och värmen ute, själv har jag fortsatt sova hela dagen men nu känner jag mig utvilad ;) och har vänt dygnet totalt ?
Från tröttmössan 

PUSS & KRAM

15 kommentarer:

  1. Man kan ju ändå inte låta bli att undra vad det beror på att du är så svullen... Hoppas det går över snabbt och att du kan sova i natt också!

    SvaraRadera
  2. Herregud - är det sååååå illa??????!!!!! Det visste jag inte. Har hört och läst om många som klagar och jag hoppas innerligt att det dröjer innan jag behöver använda sjukvården på ett eller annat sätt. Man måste uppenbarligen vara frisk för att vara sjuk.

    Hoppas det ordnar sig med armen och tassen!!!

    SvaraRadera

  3. Nämen fy, jag tänkte direkt på en propp, jag hade en i benet för länge sedan...
    Blev nästan gråtfärdig när jag läste hur länge du fått väntat, ringt och åkt mellan olika ställen.

    Stor kram och jag hoppas verkligen att det rör sig om en nerv
    men det låter lite underligt... ♥♥♥

    SvaraRadera
  4. Verkligt illa! När jag behövt var på SÖS akut har jag haft med en remiss och då inte behövt vänta alls länge på en läkare. Däremot har jag fått ligga i en korridor, med smärtlindring, och väntat på en sängplats.
    Undrar om de inte på Nacka kunde skickat med dig en remiss och därmed förkortat din väntetid. Man blir ju trött och ilsken bara genom att tänka på hur du hade det. Och givetvis finns det en orsak till din smärta...Bra vore det om de tog redana på den för det är ju svårt att ge hjälp om de inte vet vad smärtan beor på. Puh!
    Skickar dig en stor kram och många tankar.

    SvaraRadera
  5. What a horror story! Det är ju helt otroligt att detta hände;
    skulle aldrig hända här. Skickas hit och dit. Remittera - vilket fint ord
    för vidarebefordran. Fy fasen!
    Hoppas du får veta orsaken till din svullna arm; är ju absolute inte normalt.
    Lycka till och stå på dej - var både envis och näsvis.
    "The squeeky wheel gets the grease".

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har tron att vi fortfarande har en av världens bästa sjukvårder, men att hamna i den är fruktansvärt. Väntan som gör att personer går hem trots värk och trots tidigare proppar är inte ok.
      Varför har vi ens då en sk. vårdupplysning, då det som läkaren sa
      -det kan ju vara svårt att säga ngt när man inte ser som här ex. armen.
      Vi har fantastiska läkare fantastiska sjuksystrar som arbetar livet ur sig rent sagt, för att själva systemet är så förbaskat oorganiserat och det skrämmer mig!
      Jag vill inte bli gammal i det här landet jag har sett för mycket där folk bara ligger kommer inte ens upp ur sängen för det är ont om personal .
      Så sant som dom säger här
      Våra kriminella får tid ute, plugga, träna, äta 3ggr om dagen duscha så ofta dom vill men dom som har slitit och faktiskt sett till att vi hade detta fantastiska land får ligga kvar i sängen om det inte finns personal ?!?!
      För mig blir det här så sjukt och det gör mig galen !
      Tack för din kommentar Ruth, tyvärr har du ingen blogg jag kan titta in på men välkomnar dig åter
      Till denna surtant ;)
      KRAM

      Radera
  6. Fy för dessa långa väntetider. De gånger som vi har farit in till akuten här, med sonen och hans knä, så har det alla gånger (3) varit med ambulans men vi har fått vänta även då...
    Hoppas att svullnaden går ner och att du får reda på vad det berodde på.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara skrämmande hur allt är organiserat i Sverige och i sjukvården, läkarna sitter mest med papper, systrarna har alldeles för mycket att göra och hinna med, och det är att slänga bort fantastiska resurser som vi har !!
      Kram

      Radera
  7. Det ligger sanning i det många säger; Man behöver vara frisk för att orka vara sjuk i vårt land!
    Skönt att det inte var en propp i alla fall!

    SvaraRadera
  8. Tycker det är skandal att man som sjuk behandlas på detta sätt! vårdpersonalen gör sitt jobb, men med allt krångel så är det de som får ta all skit! Tyvärr hjälper det inte alltid att komma in med ambulans - det kan bli många timmars väntat ändå.
    Krya på dig vännen!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Men fyyy så dåligt! Hoppas verkligen att du blir bra i armen och handen nu utan att behöva uppsöka "aktuen" igen. För nån vidare akutbehandling var det ju inte alls...
    Jag har - tyvärr - behövt uppsöka akuten här i Spanien flera gånger (efter att Anders har tvingat mig och sagt att "det kommer INTE att gå över av sig självt!"). Här i Spanien funkar det utomordentligt bra. Har fått hjälp per omgående. Ett "problem" är bara att dom har en tendens att "sy in mig" så snart jag visar mig. Första gången blev det 11 nätters vistelse... När jag gnällde lite och ville åka hem så sa dom "Vi tänker inte släppa ut dig med samma symptom du hade när du kom in...". Klokt av dom :-D

    SvaraRadera
  10. Stackars dig! Jag hoppas att armen är bra igen - men det kanske dröjer? Krya på dig vännen. Kram

    SvaraRadera
  11. Stackare. Hoppas att du snart mår bra igen.

    Krya på dig.

    Sov Gott.
    Kram Kamilla

    SvaraRadera
  12. Men usch så trist, både med din svullna arm och den långa väntan på akuten!!! Hos vår förlossningsmottagning kan det också bli en del långa väntetider ( alltså inte om du har värkar och ska föda barn..hihi...men det kan vara urinvägsinfektioner,små blödningar och annat smått och gott) upp till 6 timmar ibland, men oftast går det mycket fortare.
    Hoppas hoppas att du mår bättre nu, varma kryakramar ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag förstår väntan absolut !!!! men jag förstår inte hur man kan skicka runt personer runt halva Stockholm , om jag åkt direkt till sösakuten på morgonen då jag vaknade hade det kanske blivit en lång väntan! men jag hade sluppit ringa runt och sluppit åka runt som vi gjorde
      Sen förstår jag att akuta fall går före så ska det vara!
      förlossnings mottagningen förstår jag att folk får vänta, men varför ska ens personer med småblödningar, urinvägsinfektioner komma till er och inte en gynakut kan jag tycka :)
      KRAM Bästaste Susjos

      Radera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne