fredag 3 februari 2017

Lästa böcker i Januari

Efter att ha avslutat böckerna av Cilla och Rolf Börjlind hittade jag ingen bok som jag riktigt kom igång med, det blir ofta så när man läst böcker som man slukat pga att dom varit så bra
Men så fick jag tips om ANN ROSMANs böcker och jag kan lova att dessa var även dom sååå bra,
och jag som påstod att jag inte gillar kriminalaböcker har fastnat totalt haha
Man ska aldrig säga aldrig....

Att bland gammalt och nytt blir fantastiskt i hennes böcker...
lite smakprov från baksidan av den fjärde boken
MERCURIUM
"År 1802 står Metta Fock Ridderbielke inför rätta misstänkt för mord på sin man och två av sina barn. Mot sitt nekande döms hon att sitta på Carlstens fästning. Isolerad på den karga ön ska hon stanna, tills hon erkänner eller går under vilket som kommer först. Utan möjlighet till kontakt med omvärlden, utan vare sig penna eller papper, börjar hon brodera. Ord för ord tar en förtvivlad nådeansökan form.

2011 hålls en storslagen maskerad på fästningen. Gräddan av Sveriges societet är där, och innan kvällen är över har två personer mist livet. Men portarna har hela tiden varit stängda och bevakade, ingen kan ha tagit sig in eller ut. Finns mördaren någonstans bland de 94 gästerna? Kriminalinspektör Karin Adler kallas till platsen och pusslandet kan börja"



Dom fyra böckerna av Ann Rosman
1. Fyrmästarens Dotter
2. Själakistan
3. Porto francos väktare
4. Mercurium

Får alla -  4/ 5  ❤️❤️❤️❤️   

Den boken jag nu hoppade in emellan med, för att jag vart så nyfiken på den var

Jessie Burtons - MINIATYRMAKAREN
är en välskriven och helt tvärtemot vad man tror att den ska handla om, helt klart en överraskning som gav den

4 / 5  ❤️❤️❤️❤️  

Vill inte berätta för mycket för då skulle jag beskriva hela boken ....
men kortfattat från en annan recension som beskriver mycket i lite av den

"Set in seventeenth century Amsterdam—a city ruled by glittering wealth and oppressive religion—a masterful debut steeped in atmosphere and shimmering with mystery"

Det var mina böcker och lästips från januari !!

Önskar er en fortsatt härlig Fredag JIPPIE äntligen ;)

5 kommentarer:

  1. Jag fick tips om Rosman och laddade hem från bibblan till plattan när vi skulle ut och kryssa. Sen hann jag inte läsa så mycket eftersom vi hade fullt upp med annat, så nu får jag nog låna om böckerna eftersom dom hann gå ut. Tack för påminnelsen! :-)

    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. Tack för boktips ....
    /Kram ❤️

    SvaraRadera
  3. Miniatyrmakaren har jag läst :)

    SvaraRadera
  4. Håller helt med dig om Ann Rosmans böcker! Har inte läst Mercurium än, men den ser jag framemot. Nu förstår du kanske varför jag är så himla insnöat på deckare. Man är liksom fast. Å just nu finns det otroligt många duktiga svenska deckarförfattare att välja på. Bäst att passa på!

    SvaraRadera
  5. Det där låter ju som deckare till och med jag skulle gilla! Tack för boktips! Miniatyrmakaren står redan på rekommendationslistan :)

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne