tisdag 10 januari 2017

Himmelens Alla Färger

Det är v.2 och i GemsWeeklyPhotoChallenge
är det ett nytt TEMA / ORD att tolka med ett eller flera kort
~ HIMMEL ~

Denna gång bjuder jag  på fyra bilder i Temat. 

Den GRÅ 
Mjukt Grå böljande över Fårö Hedar, Till
Den LJUSBLÅ
Ljusblå himmel över STOMATOL reklamen på söder i Stockholm , till den
KLARBLÅ  

Klarblå, soliga underbara dagen i Champoluc (Italien) till den 
ROSA /ORANGA / GULA
 
Rosa /Oranga / Gula skimrande kvällshimlen en sensommarkväll här ute i skärgården 

Tänk vad vackert det ändå är i alla dess färger och visste Du, att vid Stockholms Breddgrader snurrar vi med en rotationshastighet av 860 km i timmen, 
men det är ju egentligen ingenting för om du är vid ekvatorn snurrar den med en hastighet av 1670 km i timmen. 
Det är ju som sagt tur att jordens dragningskraft är så pass stor som den är ;) eller vad säger du ?!
För det behövs hålla en fart på 11,2 km / sekund för en rymdraket att kunna frigöra sig från jordens dragningskraft.

För jorden att snurra runt solen vet vi alla tar ett år, men visste du att utöver vår egen rotationaxel snurrar vi med en hastighet av 29.783 m /sekund runt solen hela tiden

Inte undra på att man ibland känner sig Yr och Snurrig haha
Ja så blev det lite fakta också, vart tvungen då jag satt och läste detta i Allt om Vetenskap

Hoppa på Utmaningen Du med
HÄR 
hittar du alla som är med att tolka TEMA/ ORD i bloggvärlden


KRAMISAR och GOD NATT från en helt slut MOI

18 kommentarer:

  1. Så vackert du tolakt veckans ord "Himmel". Jättefina bilder och texter.
    Jga skrev nu upp mig att jag deltar, men jag tog den nua bloggadressen och där finns tyvärr inte mitt inlägg om himmel. Det ligger på http://akker.blogg.se
    FRån och med nästa vecka är jag med på min nya bloggadress som jag angav. Hoppas det är ok.
    kram!

    SvaraRadera
  2. Lägger upp ett bidrag imorgon. Å det lär inte bli lika många himlar som hos dig.
    Tack för all info - oooooops! Ja, inte att jag förstår den. Men nu vet jag än en gång varför mina sämsta ämnen i plugget var matte, fysik, kemi och biologi;-)

    Toppen biler förresten:-)

    SvaraRadera
  3. Fascinerande det där med himlen, mycket fina bilder.
    Tur är väl att man inte känner av rotationen.

    SvaraRadera
  4. Hos dig är även den grå himlen vacker :) Tänk om himlen här kunde ta efter lite ;)

    SvaraRadera
  5. Himmel så himlafina bilder och lite lärdom därtill!
    Kram!

    SvaraRadera
  6. Wooo sista fotot e´ magiskt ❣
    /Kram

    SvaraRadera
  7. Jag "nöjer" mig med att lägga upp på Insta.
    Du har underbart vackra himlar här!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  8. Himlen är verkligen vacker. Tänkte varit med i din utmaning, men så stängde jag ju bloggen och har inte riktigt inspirationen att va med längre...

    SvaraRadera
  9. Läckra bilder! Ser nu att jag gärna ska ge lite mer tid åt fotograferandet - jag knäppte ju bara bilden rakt av här hemma :-) Kul att se vad andra fotograferat!

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder. Ska försöka städa fram några jag oxå! Kan vi försöka höras av i helgen??
    Kram ♥

    SvaraRadera
  11. Konstigt nog gillar jag den första bilden väldigt mycket! Det är ju alldeles tjockt med moln! Vad häftigt!

    SvaraRadera
  12. Många fina himlar! Alla är fina på sitt eget sätt. Och det är ju tur att vi har variation, även om det stormar lite för mycket just nu. Favoriten blir ändå Italien!! Kram

    SvaraRadera
  13. Himmelsbilder är alltid härliga att titta på! Härliga färger, men ändå så är den grå molnmassan den mest spännande :)
    Kram

    SvaraRadera
  14. Inga bilder från mig men nu förstår jag varför allt blir så snurrigt hela tiden. Tur jag inte bor närmare ekvatorn :)

    SvaraRadera
  15. Jag hänger på denna leken!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Vilken kul utmaning du har gjort! Jag hänger nog på. Du har fått ihop väldigt varierade himmelska färger. Snyggt.

    SvaraRadera
  17. Vakre og varierte bilder av himmel !

    Takk for den spennande utfordringa du har sett i gang. Eg vil prøve å henge med kvar veke :)
    Tusen takk !
    Helsing Anne-Mari

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne