torsdag 26 maj 2016

Lika regnigt som mitt humör

Drömmer mig bort till vackra Italien och Gardasjön !

Som det har regnat de här veckan i Stockholmstrakten, påminner om mitt humör, det kanske smittat av sig på vädret ;) helt enkelt.
Lusten och orken är borta, känns som kaos med det mesta
Personer som inte förstår att jag bara vill vara ifred, fast jag talar om det.
Jag går igenom mycket i mitt liv just nu ( så här i medelåldern) saker som jag redan gått igenom och trodde jag var klar med.
Men det visar sig att jag fortfarande bara stänger av, kör på och absolut inte lyssnar till kroppen.
Jag arbetar full tid men jag trivs ju på jobbet och att bara vara hemma och ta det lugnt skulle göra mig tokig.

Jag har alltid fått höra att jag pratar och berättar allt öppet och många personer tror jag öppnar mig för vem som helst.
Men jag berättar inte ens ngt om det som finns inuti men för andra så är det att jag är godtrogen och som sagt berättar lite för mycket...
Om dom bara visste....
Det jag pratar om är så liten del av allt jag varit med om och för mig är det att släppa lite lite på locket så att bägaren inte ska kollapsa vilket det nu kommer att göra i mitt fall om jag inte gör som terapeuten sagt.
Jag kom på mig själv idag att jag om igen berätta det jag vet dom står ut med ( vad jag tror dom står ut med att höra). Samma sak som jag ALLTID gjort.

Jag har inga problem att berätta att jag har haft grova ätstörningar o anorexi och bulimi .
Att jag har växt upp i en familj där min pappa drack, visst han skötte sitt jobb galant trots att han druckit massa kvällen innan.
Att det alltid varit jag som fått skulden för allt, att det är jag som försökt ordna upp allt se till att mina bröder hade det bra, att se till att mamma orkade ( för hon fick stå ut med mycket min lilla mamma)
Att försöka vara den personen som ska hålla uppe andra då man är liten är inte lätt.

Anledningen till att jag kom och tänka på allt var att när jag senare var hos min sjukgymnast träffade jag en äldre dam som arbetat som Psykolog och har en enorm utbildning, men som hon sa jag känner mig aldrig fullärd -människan är komplex.
Att arbeta med flickor med ätstörningar är aldrig lätt, framför allt inte dom som tagit till det sen dom var små för att rädda sig själva.
Tankarna kommer tillbaka om än inte med mat så är det annat man inte är värd eller måste klara av för att ens vara.
Damen i fråga håller på att skriva en bok om detta och vill ha med mig då hon aldrig varit med om en person som mig ( och då vet hon inte mer än det jag så "öppenhjärtigt" berättar om.)
Kändes konstigt..
Men som hon sa - Du har funnits i mina tankar sen jag träffade dig här på gymmet första ggr.
Hon verkar vara en person som ser rakt igenom människor, som ser i ögonen delar av vad man varit med om.
Jag fick henne redan för flera år sen att tänka annorlunda när hon pratade med personer som var i den sitsen jag befunnit mig i.
Jodå Jag har förmågan att hjälpa andra förstå andra, men inte mig själv !

Nu blev det långt, men som jag sagt tidigare så är jag som en öppen bok där jag väljer vilka delar jag ger ut. Så mycket tankar att försöka beskriva , försöka förmedla utan att det blir fel är inte lätt !
Så PLEASE fråga om ngt är konstigt !

Efter idag ska jag ta tag i mig själv ( Igen) ska minsann inte tillbaka till ngt jag inte har koll på, jag ska ringa special terapin mina läkare har rekommenderat vilket känns absurt, men att få bukt på min rädsla min självkänsla mig själv är ett måste. Så nu skriver jag det så jag måste göra det...
Jag ska ringa kvinnojouren, det låter helt absurt även i mina öron då jag verkligen har världens mest underbara förstående man, men mina läkare/ terapeut tror att jag behöver samtal med ngn som har mer kontroll på detta även om det varit under uppväxten, så är det nu det drabbar mig mest.
Då jag MÅSTE sluta Stänga av !!!

Att berätta så mycket, gör ont och känns dumt, men nu är det gjort och då måste jag se till att göra det som jag lovat ! läkaren har tom. ringt dom 2 ggr och bett dom ringa upp men när dom ringer kan jag inte förmå mig att ta telefonen, vet inte om jag orkar ROTA i allt om jag vill få tillbaka minnen VET INTE.. därav mitt kaos, humör, ork och lust just nu !

Flåt Mamma lilla vet att du läser bloggen, men du är en fantastisk kvinna och mamma du har tre underbara barn så du har gjort ett fantastiskt jobb med det vi faktiskt varit med om.
Den här ungen din är bara lite trasigare än vad hon själv trodde Flåt !! 

Jag hoppas att Du som läst förstår lite av det jag skrev, och har lite mer om vad denna "glada" tjej faktiskt varit med om. och har du inte lust att läsa eller tycker jag gnäller, så kan du ju faktiskt bara sluta läsa och gå till ngn annan blogg :)
Det finns alltid dom som har det värre, jag vet !! Tycker absolut inte synd om mig själv, bara så JÄ..LA trött på att det hela tiden snurrar runt och svårigheten att ta sig ifrån känslorna som styr.


Stor KRAM från en liten trött/ ledsen

15 kommentarer:

  1. Tror inte du behöver säga förlåt till din mamma! För övrigt skickar jag bara en stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är alltid lika omtänksam ❤️
      Kram till dig fina

      Radera
  2. Men raring!! Du vet var jag finns om du vill nåt. Prata. Gråta. Vad som helst. Jag har förstått att det har varit mycket på sista tiden eftersom du är svår att få tag på. Hoppas verkligen att jag inte är en av dem som inte förstår att du vill vara ifred?!?
    Massa kramar från mig ♥
    PS Du får komma ner till mig så ska jag pyssla om dig en helg ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver inte vara orolig !! jag talar som sagt om det till de personer som jag vill vara ifred ifrån !
      Du är underbar tack för att du är så omtänksam, men du har nog med ditt sötnos !!!
      Love you !!!

      Radera


  3. Allt gott och stor kram till dig. ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stor KRAM till dig fina ❤️

      Radera
  4. Det är så lätt att falla tillbaka i de "dåliga" vanorna eftersom man vet hur det är där så att säga. Man vet att man inte behöver känna om man stänger av. Det är svårt och jobbigt och gör ont att ta sig upp igen, men att resa sig igen efter man fallit det är det viktigaste. Du inser själv att du behöver göra detta och gå igenom för att fullt läka. Att folk tycker du berättar mycket låt dem tycka det lägg inte ner energi på dem.
    Oj nu känns det som jag pladdrar på. Sov Gott

    Kram

    SvaraRadera
  5. Massor med varma kramar <3

    SvaraRadera
  6. För det första vill jag ge dig en varm och hård styrkekram, för den behöver du.

    För det andra så har Freud troligen en poäng med det han sa - att människan är en produkt av barndomen (ungefär så). Du har ju inget lätt bagage att ta med dig genom livet precis. Tvärtom! Det kommer upp då och då, ibland ofta, ibland mera sällan.

    Å just nu har det "poppat upp" med full kraft - igen. Du har redan satt igång en "räddningsaktion", vilket är otroligt bra. Du behöver den.

    Sedan är det frågan om du ska ge dig in i damens bokprojekt. Personligen verkar damen aningen "skrämmande". Gillar inte personer som har "högre makter" om du förstår vad jag menar. De kanske väcker nå't i mig som jag inte är ett dugg intresserad av att få upp till ytan igen...

    SvaraRadera
  7. Vilken känslofylld läsning <3 Här kommer en super stor kram till dig vännen, ta hand om dig och var rädd om dig. En dag i taget.

    SvaraRadera
  8. Många kramar till fina dig. Tror inte heller att man behöver säga förlåt för sina känslor. Så du behöver inte oroa dig för din mamma. Va rädd om dig. Säger som någon över mig i inläggen, spännande med bok men damen verkar lite väl på. Ha lite is i magen så det inte blir något tokigt nu när du inte mår riktigt okej.

    Ta hand om dig nu.
    Kramar från mig

    SvaraRadera
  9. Din mamma älskar dig precis som du är ♥
    Jag har läst varenda ord du har skrivit. Tror ändå du har det bättre som öppnar dig, än den som sluter sig helt. Dock är det jobbigt att gå igenom sitt liv ibland.
    Skriv du din egen bok. Inte i någon annans.

    Varm stor kram ♥

    SvaraRadera
  10. Kramar & all kärlek till dig ❤️ ....
    Din mamma älskar dig som du är & du är unik samt oerhört värdefull!

    SvaraRadera
  11. Din mamma är din mamma och hon kommer alltid att förbli det och du är älskad för den du är .
    Mycket kommer upp i dagen med jämna och ojämna mellanrum och ditt livs resa har varit omtumlande.
    Alla är på något sätt präglade av sin uppväxt och det en varit med om och sedan att ta sig vidare kan var ett livslångt projekt.
    Jag känner med dig, vet att du vill bli "fri" och du kan skriva din egen bok, för att skriva är ett sätt att tänka och komma vidare. Och du är på väg...
    Jag skickar dig många tankar och kramar

    SvaraRadera
  12. Varma Varma kramar till DIG kommer här med ♥ ♥ ♥

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne