fredag 29 april 2016

*Uppdaterad * T.G.I.F.. igen..

(bild lånad på Pinterest)

Det är Äntligen Fredag och helg en välbehövlig sådan.
Nu har jag köpt ett gott vin (hoppas jag;)
Och vi ska njuta av en ledig kväll och helg.
Sonen har legat sjuk en vecka och  hunnit fundera en hel del. 
Han vill komma hem, känner att han kommer efter i skolan och han vill läsa vidare och behöver sina betyg som han sa. Nu är han bara stressad för att han inte hinner med, och har konstant ont i magen.

Oj vad hände... min lilla kille blev stor och har tänkt vad han vill och  tar själv ansvar för sitt liv... 

-Jag kommer ändå inte göra ngn stor karriär inom segling vill ha min utbildning, är det ok för er ??
Självklart är det ok !!!!
Och träna kan han göra med sin hemmaklubb när han hinner och jag blir sååå glad att få hem honom :) och det är endast hans val !!!!
Så nu är det mycket med skolan och med hur mycket han ska läsa och vad ...
Men det kommer fixa sig, och tom sonen känns lättad just nu !
***
Så till min fredags Tanke/ Fundering ...
Efter att få äta upp ett misstag i flera år, kommer man aldrig tillbaka till sig själv.
Kroppen var på väg att sluta fungera helt pga att jag inte ville lyssna på alla saker den visade mig.
Jag är på väg mot rätt håll, verkligen åt rätt håll nu, så jag är glad inuti mig själv igen

Har tagit flera beslut som gjort ont men varit nödvändiga.
Varav några varit på senaste tiden...
Att inte ha kvar vänner som är oärliga, mot mig men även mot andra
Att släppa personer som bara stjäl ens energi.
Att se skillnad på riktiga vänner och dom andra.
Kunna säga NEJ (eller mer försöker kanske)
Fråga om hjälp
Stoppa mig själv när jag försöker ta på mig andras bekymmer ( försöka lösa mitt egna först)
mm mm 

Visst jag borde ha börjat med det mycket tidigare, men är otroligt godtrogen och vill alla väl, vill att alla ska må bra även om det går på min bekostnad.
Kan inte tycka illa om folk eller snacka skit om människor trots att dom gjort illa mig, 
så mycket anser jag mig själv vara värd! 
***
MEN Jag lär mig och jag håller på att bygga upp mig själv från början igen, och alla har vi en ryggsäck att bära på, den får oss att bli den personen vi är idag.
Men tror/hoppas ändå att...
Är man en ödmjuk / snäll människa i grunden så förblir man det vad man än råkar ut för, jag tror vår personlighet finns djupt inrotad i oss alla med den ryggsäck vi bär och som vi hanterar olika situationer visar vad vi väljer själva att vara för människor. 

Jag tror att vi alltid har ett val, och det är man själv som bestämmer vilket av valen man gör 
Sen gör vi ALLA ???  MISSTAG ???, men av dom hoppas jag vi lär oss !!!
Jag har kunnat bli en helt annan person än vad jag är idag, då jag varit med om lite för mycket som barn och ung vuxen, Men mitt val var att överleva och bli bättre än det jag upplevde själv.

Du kanske anser att jag har helt galna funderingar, 
men det här är ju jag och mina funderingar / Tankar !
Men Berätta gärna hur du ser på saken, för att se olika / höra olika och ta till oss olika tankar, växer vi även som människor :) 

***
Nu Ska jag rätta mig själv för jag anser att Kolonilotta har helt rätt i sin kommentar 
Tack för att du tog upp det :)
Och om det framstår som att bara för att man reagerar på ngt så visar det vad vi är för person, 
har jag förklarat helt fel....
Situationer är olika, och människor är ABSOLUT olika
Det jag menar är INTE att man ÄR en elak människa för att man reagerar på något, utan ATT man reagerar på något FÖR att man har sin ryggsäck !
Man kanske har ett lägre självförtroende/ självkänsla, man kan ha blivit trampad på, man kan ha blivit sviken både som barn och vuxen, man kan ha gjort saker själv som ligger till grund för ens uppfattning av en situation.
Du kan aldrig själv veta hur du reagerar i en svår situation, Men att sen Hantera situationen visar mer vad man är för människa !!
ex. Du skrev för ngt år sen att du hade tagit tag i en sak som var jobbigt med en person, det visar att DU hade Ödmjukheten att släppa och att kanske se den andra personens sida, och förlåta, och hade du i grunden varit en person utan ödmjukhet och snällhet, hade du aldrig hanterat din situation på det sättet !!!!
Hade det varit den personen som jag växt upp med skulle ett misstag aldrig förlåtas, det skulle användas för att trycka ned och få en att förstå att man inte var vatten värd !
 Det är en person utan ödmjukhet anser jag, och att ändra den personen kommer aldrig att fungera.
Att reagera är en för mig annan sak .. det är ngt man gör utan att tänka
Tror också att dom flesta människor i världen är ödmjuka och har snällhet eller hoppas då ;)
Så vi gör våra val (vi alla har alltid två val), vi gör våra misstag ( och hoppas att vi lär oss och inte gör om dom) trots allt är vi bara människor med stora hjärtan och mycket värme.
Att kunna erkänna sina fel, brister och misstag är stort !!!
Jag hoppas jag förklarade bättre :)
***

Till något mer ytligt !!!
Jag älskar träskor, och årets träskor är fixade :)
Passar till det mesta jeans, klänning och är så där lagom söta och riktigt sköna att gå i !!!
Vilka är era favoritskor på sommaren ?

Nu ska jag upp och hälla upp ett glas vin och krama om mannen och dottern
Önskar er en alldeles underbar Fredagskväll sötnosar

PUSS & KRAM
Susanne
(mina IRL vänner som läser bloggen tycker att jag ska heta det jag kallas för i verkligheten, 
så idag är en test hihi Susanne Test blir det helt fel för er då ;) 

25 kommentarer:

  1. Absolut att man väljer, också att man lär av sina misstag för misstag gör vi alla. Självklart har jag gjort fel val i livet men förhoppningsvis så gör jag inte samma val igen.
    Jag är som du, väldigt godtrogen, såg till allas bästa före mig själv. Men så slog livet till med dunder och brak och jag var tvungen att börja tänka på mig själv.
    Avslutar med ett citat av C.G Jung: “I am not what happened to me, I am what I choose to become.”

    Ha en underbar fredagkväll!!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är bara människor Fel val gör vi , men förhoppningsvis lär vi oss av våra misstag !
      Ett perfekt citat jag tar med mig TACK !!!
      Stor kram till dig fina ❤️

      Radera
  2. Ett mycket klokt beslut av dig! Kom ihåg att du är inte bara Sanna utan världens bästa Sanna, som absolut förtjänar det bästa =) Ta hand om dig vännen! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så fin stor varm kram till dig och Tack ❤️❤️❤️

      Radera
  3. Dina galna funderingar klingar klockrent hos mig :) så då är vi väl galna båda två :) jag har då i alla fall trevligt sällskap ;)
    Så skönt när barnen väljer att må bra! En svår läxa - att göra alla dessa val i livet! Men han har ju (minst) en god förebild - bevisligen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt då är jag inte helt galen ;) ibland undrar jag över mina egna tankar hihi
      Stor varm Kram ❤️❤️❤️

      Radera
  4. Först och främst - vad härligt att få hem sonen! Fast var ska jag då sova nästa gång jag kommer och hälsar på?!?! ;-)
    Energitjuvar vill vi inte ha omkring oss - bra att du tar bort dem! Jag är oxå oerhört godtrogen så jag vet precis hur du funkar. Tycker absolut inte att dina funderingar är galna. Eller så är jag oxå galen kanske??
    Provar att ringa dig i morgon raring ♥
    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är två galna kvinnor sötnos ...bara att inse ;)
      Och tänk vad skönt att få bort energitjuvar och personer
      Som bara ser sitt egna behov före andras bara tänker på sig själva och inte förstår varför man sen inte vill ha med dom att göra ....
      Ta hand om dig finaste ❤️❤️❤️

      Radera
  5. Kul att sonen har blivit vuxen och gjort ett alldeles eget beslut att flytta hem igen!

    Bra också att du har gjort en "vårstädning" inom dig själv. Det borde alla göra oftare tycker jag.

    Är inte ett dugg godtrogen - bara realistisk, men alla har vi ju olika bakgrund. Å ditt förflutet är ju minst sagt "annorlunda". Tycker du har klarat dig alldeles utmärkt här i livet!

    Träskorna dissar jag dock. De är 1970-tal för mig och lät alldeles för mycket. Dessutom är de "lagom" fula;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vårstädning är bra !! Skulle bara lyssnat på min man och gjort det tidigare !!!
      Godtrogen är inte bra alls, men vet inte heller om jag vill vara någon som inte litar på ngn !
      Så försöker väl hitta balansen där i mellan
      Stor Kram till dig vännen
      ❤️

      Radera
  6. Håller tyvärr inte alls med dig när du skriver:
    "Är man en ödmjuk människa så förblir man det vad man än råkar ut för, jag tror vår personlighet finns djupt inrotad i oss alla och som vi blir i olika situationer visar vad vi är för människor."

    Självklart formas vi av det vi utsätts för i livet. Både som små, unga och vuxna.
    Och livet består inte alltid av medvetna val. Alla människor reagerar på olika sätt i olika situationer. Och för att man gör vissa val i livet så definierar inte det en som person. Det är i alla fall min åsikt.
    Precis som du beskriver att du "fått lida för ett misstag i flera år". Det var väl också ett VAL som du gjorde. Det "misstaget" menar jag!
    Menar du då att det är en del av DIN personlighet att göra/vara så?

    Som du märker var det här ett ämne som berör mig extra mycket.
    Men eftersom du bad om åsikter från oss andra så fick du mina.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarat dig i inlägget :)
      Du har helt rätt att reagera på ngt visar inte hur man är som person!
      Men hur vi efter reaktion väljer att hantera en situation är en annan sak, och tyvär tror jag att den ryggsäck vi då bär med oss får oss att hantera saker olika !
      Mitt val var medvetet självklart ( det är det alltid om man har ngt att tänka med tyvärr, vad du än gör och hur du än mår ) men för mig var det ett stort Misstag i mitt val och som flera sagt !!!
      Vi alla gör misstag men det är viktigt att lära sig av sina misstag !
      Så NEJ misstag i våra val gör vi ALLA det definierar inte hur vi Är som människa utan sen hur vi hanterar det !!
      Att vi lär och ändrar oss definierar hur vi är som människa !
      Tack för ditt svar❤️ Och att du fick mig att se att det kunde tolkas fel !
      Kram och hoppas du haft en härlig helg du med !

      Radera
  7. Det där med energitjuvar kan vara knepigt....

    Älskar också träskor, har ett par nya som står och väntar på sommaren!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är knepigt ... Då det vill vara vän men är det så fel !
      Härligt vad hittade du för träskor ???
      Kram till dig fina
      ❤️

      Radera
  8. Ni verkar så härliga i er familj. Självklart ska det vara ok att ändra inriktnining även för barn och ungdomar utan att vuxna kräver en viss inrikitning. Tryggt att veta att han tar upp det med er.

    Det är aldrig försent att ta beslut om sitt eget liv. När man kan göra det har man börjat hitta sitt mål tror jag. Kramar <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kram till dig finaste ❤️ Och ha en härlig semester !
      Tunga beslut och jobbigt att berätta men det gjorde jag för ett tag sen, så personen vet varför också !
      Och för mig börjar det kännas ok fast ledsen !
      Ta hand om dig och ta massa kort nu !!!
      Kram

      Radera

  9. Jag tror att vara tankar, känslor, ord och handlingar står i vägen för oss människor många gånger, sen varierar ju dessa fyra ovan också. Ödmjukhet tror jag att vi endast kan komma nära genom att inte döma och förmana våra egna eller andras svagheter. Det är knepiga saker som vi människor borde lära oss, men en sak har jag lärt mig och det är att om en sak inte fungerar så skall jag inte göra om misstaget att försöka göra likadant igen.

    Snygg träskor! ☺

    Glad valborg hoppas vädret blir fint.

    Kram ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra skrivet du underbara kloka kvinna ❤️
      Ödmjukhet är ngt svårt att uppnå för att kunna släppa sina egna och även andras fel är inget man gör i en handvändning eller lär sig snabbt !
      Jag hoppas du fick en underbar Valborg
      Kram ❤️

      Radera
  10. Vad härligt att sonen kommer hem! Att vara ung idag är inte lätt, det är många val, många krav att leva upp till. Många väljer att pausa, jag tror det är bra, man behöver känna efter och tänka till! Misstag, ja det gör man livet igenom, sen behöver inte alla misstag vara dåliga i slutänden! Ha en fin valborg! (Vad var det för vin?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi alla behöver nog stanna upp tänka till ta ett steg tillbaka ibland och inte bara köra på ❤️
      Stor kram till dig fina ❤️

      Radera
  11. Så härligt att sonen kommer hem! Att hitta rätt som ung är inte det lättaste för valmöjligheterna är enorma! Lite lättare var det på vår tid känner jag...

    Önskar dig en fin Valborg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen lättare på vår tid och egentligen visste jag inte ens då vad jag ville bli ;)
      Kram till dig fina❤️

      Radera
  12. Oj det var mycket att läsa ;))..mysigt att sonen kommer hem ;))...måste kännas härligt !
    Och nog finns det mycket energitjuvar omkring oss...
    Ha en trevlig valborg nu...mys till det vet ja ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland blir det mycket :)
      Hoppas allt är bra med dig finaste ❤️

      Radera
  13. Har läst och funderat mycket men har svårt att skriva ner tankarna för de är så många. Vissa misstag är svåra att bli av med och glömma, de etsar sig kvar.
    Man kan inte få saker ogjorda men man kan blicka framåt och ha lärt sig något av dem, även om minnena sitter kvar.
    Att fatta beslut, ändra ett mönster är svårt och insikten om detta också, men ibland väldigt nödvändigt.
    Du är betydelsefull Sanna för så många. Tack för att du finns.
    Stor kram!

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne