torsdag 31 mars 2016

Del 8 Italien - Malcesine

En dag var lillskruttan ledig och ville åka den stora båten, den dom mötte hela tiden när dom seglade med optimisterna, och bara tutade för att dom små seglarna skulle flytta sig ....

Vi tog båten och bestämde oss för att åka till staden
MALCESINE
En by på östra sidan av Garda sjön i sluttningen av Berget Monte Baldo
Visserligen var det kallt, men så värt det att få sitta ute och bara njuta av vyerna

Det är något magiskt med vatten och berg

Båten stannade vid flera "hållplatser" längst vägen, små som stora det här var Nago-Torbole

Ett stopp var LIMONE SUL GARDA
En otroligt vacker liten stad vi sa att vi ska besöka nästa ggr :)

Samma stad LIMONE, ur en annan synvinkel :)

Så kom vi fram till MALCESINE, en fantastiskt vacker stad med berget Monte Baldo i bakgrunden 




Lillskruttan var lite trött då hon hade fått eksem av solkrämen och svullnat upp till okänslighet i ansiktet :( men nu var det på väg bort och hon ville absolut åka då.




Lillskruttan hade bestämt träff med en nyfunnen seglingskompis, och hennes föräldrar var lika härliga dom så vi spenderade resten av dagen med dom :)



Ni får säga till om ni tappar sugen har ju hur mycket foton som helst  ;)
Ser ni killen som sitter och mediterar på en sköldpaddeskulptur i brons, ville ta kort på sköldpaddan när vi fikat klart men han var som i trans och satt där även när vi sen gick .....

Underbara Gatulyktor, eller vad tycker du ?

Peter pan hade sin egna lilla pizzeria :) vi kunde inte sitta där då det inte fanns plats för oss alla men söt var den ;)


Om ingen annan vill måla fasaden då gör man det på "sin " del hihi tycker det är så häftigt vilken inspiration man får i dessa gamla unika städer

Även på marken är det saker som Inspirerar och får en att titta extra noga :)


Älskar berget i bakgrunden, så mycket att se vi hann inte ens med hälften, så vi måste tillbaka hit också ;) 

Lillskruttan hade sett en Tisha med kompisen och frågade om hon fick köpa den för sina pengar.. 
och trots att vi inte sett den innan sa vi ju ja det var ju hennes pengar
Ja hon har humor min lillskrutta, för hur stolt var hon inte när hon kom tillbaka med denna
hahaha
Ja vad säger man....

Efter middagen var det dax för hemfärd

Samma båt tillbaka, men då satt vi faktiskt inne allihopa då solen redan var påväg ned :)


Jag hoppas att ni fick en liten sightseeing tur i alla fall, och säger som jag sa tidigare.
Är du en person som inte bara vill ta det lugnt på semestern, utan upptäcka, göra saker på din semester rekommenderar jag verkligen Garda !

Torsdag idag och påväg till arbetet, efter ha sovit i princip hela gårdagen vaknat med huvudvärk och vilat vidare känns det nu bättre. Men hemresan tog mina krafter totalt ni som följer på Instagram vet ju att jag hamnade i måndagens förseningar på SJ.
Så jag åkte från Malmö kl 12.12 och var hemma vid Stockholms central 00.30, min sista buss hade gått hem och ingen visste vart jag skulle vända mig för att komma vidare...
(det var bara dom som skulle med tåg vidare ut i sverige som fick hotell) oss Stockholmare verkade dom inte bry sig alls om.
Men jag har en underbar bror som bor i Sickla och kom och hämtade mig så jag fick sova där !!!
Och istället för att sen på morgonen först åka hem och sen till jobbet, åkte jag direkt till jobbet med väskor och allt.
SJ ska jag ta tag i och ringa idag för med denna försening var det ju inte klokt att dom inte fixade ngn som hjälpte oss som MISSAT sista bussar hem.

Ta hand om er och stor varm kram till er sötnosar som tittar förbi

10 kommentarer:

  1. Otroligt vackra bilder. Och du....jag känner som du för vatten och berg. Det är något speciellt och magiskt med det. Själv tycker jag det är både skrämmande, förtjusande, magiskt och rogivande på samma gång då man tittar på berg och vatten.

    Ha nu en jättefin dag och tack för att du visar oss runt. Detta hade passat in i min "söndagspromenad"

    Nåväl....
    Stor kram till dig

    SvaraRadera
  2. Svar: det heter "söndagspromenad" och meningen och mitt tänk var att lägga upp våra promenader på söndagar. Men just den dagen finns det så många andra "teman" i blogglandia.
    Då bestämde jag mig för att vi bloggare får lägga upp promenaden närsomhelst under veckan...Men den får ändå kallas för "söndagspromenad"
    Jag länkar Alla på fredagarna. Annars får jag hålla på var å varannan dag att länka. Kan bli stressigt.
    Men de som lägger ut sin "söndagspronenad" en lördag eller själva söndagen länkar jag på söndagen.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Fyy vilken trist hemresa....

    Men vilka härliga bilder du bjuder på från Italien, jag har aldrig varit i Italien men det står på min vill-resa-dit-lista tillsammans med bla Prag och Skottland.
    Kram J

    SvaraRadera
  4. Wooooo fantastiskt ljuvligt,vackert & underbart ♡ ...
    Tack för att jag fick "följa" mé ;)

    /Kram go du!

    SvaraRadera
  5. Tusen tack finaste Sanna för detta! Vilken resa! Så vackra bilder! Jag har åkt här på sjön och det är lika vackkert nu som för så där en 35 år sedan. Malcesine besökte vi ofta eftersom vi bodde uppe på Monte Baldi/Monte Bondone och även Limone har jag varit för skidåkning.
    Men jag har även varit här sommartid och för en så där 20 år sedan. Men med dina bilder så lockar dte att snarast återkomma. Absolut.
    Och en längre resa på sjön har det aldrig blivit dock ett smakprov med en Rivabåt-
    Vilken häftig "tisha" din dotter köpte. Klart man ska fråga henne.
    SJ! Ja du bör få ordentligt med kompensation. Jag var en gång rejält försenad från göteborg och fick då taxi hem till Söder från T centralen och sedan x antal kronor.
    Stå på dig! Det står någonstans vad du har rätt till som kund.
    Och du kan därutöver om du köpte din biljett med kreditkort testa att få ersättning från en försäkring på det.
    Håller tummarna.
    Stor kram till dig och många tankar.

    SvaraRadera
  6. Tack för alla vackra vyer från Italien. Det är bra med snälla syskon. Jag hoppas att du fick någon kompensation från SJ. Ha en fin kväll! Kram

    SvaraRadera
  7. Tappa sugen är det verkligen inte tal om! Tvärtom så har dina bilder gjort att ett nytt resmål finns med på min lista. Vi har liksom bara passerat och inte stannat till någon längre tid men det borde det bli ändring på!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Ha! Tröttna på att se på fina bilder och läsa intressant text till. Nix. Jag tycker det är extra kul att kunna följa flera blogginlägg på rad när det är något som fångar mig. :) Däremot tar det ibland emot att skriva efter varje. Vilken häftig resa du/ni gjorde. Tack för alla Gardainlägg. Jag visse sedan många år att där är fint. Nu har du spätt på mina positiva intryck. Kram Bosse. Ps. Trist med förseningarna vid hemresan.

    SvaraRadera
  9. Fina bilder---det var nog en härlig semester tripp !!!
    Ha en trevlig helg nu ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  10. Vilka fantastiska bilder! Å vilken vecka ni måste ha haft tillsammans allihopa.

    Gällande solkräm så kan jag rekommendera Ambre Solaire om hon är känslig. Framförallt dera klassiska solkräm. Deras SPF är också väldigt bra. Skickar med en länk så du ser vilken jag menar. http://www.garnier.co.uk/sun-protection/beauty/ambre-solaire/classic/ultra-hydrating-protection-lotion-spf-30

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne