onsdag 3 februari 2016

Boken om SOUAD

Fast Text från bok

Hon kallar sig Souad, och är född i slutet på femtiotalet i en liten by på Västbanken.
Hon växer upp i männens värd där kvinnor ingenting är värda, där de behandlas sämre än husdjuren.
Hennes stora dröm är att bli tidigt bortgift, eftersom det skulle innebära lite större frihet.
Men det är inte hennes tur ännu, först måste hennes äldre syster få en man.
Från terassen ser Souad sin stilige granne och blir förälskad.
Hon ger sig åt honom och han lovar att tala med hennes far om äktenskap.
När han sviker henne vet hon att hon blivit en skam för sin familj.
De kan inte låta henne leva, bara hennes död kan rädda deras ÄRA nu.
Svårt Bränd överlever Souad och räddas av en kvinnoorganisation till ett nytt liv.
Hon berättar sin fruktansvärda historia, illa de kvinnors namn som runt om i världen riskerar att bli offer för det som kallas "HEDERSMORD"

Så vad tycker jag om boken
Jag läser gärna saker som hänt i verkligheten, livsöden för att få förståelse för att människor beter sig på olika vis. 
Insikt och förståelse för hur människor reagerar och tänker, om styrka och ödmjukhet.
Men den här boken tog hårt, en bok där kvinnan inte var värd ngt och att även kvinnornas syn på kvinnor var denna. Hur kan det ens bli så ??
Påverkan av sin uppväxt ? Absolut ! Påverkan av folk runt omkring ? Absolut !
Men Att man som kvinna Inte anser att man är lika värd att man inte har samma rätt, att ens kunna ta dö på sina egna döttrar för dom är värda mindre än husdjuren, Hur avstängd är man då ?
Trots att jag har läst förstår jag faktiskt inte, flåt !

Jag blir så arg på hur tom. kvinnor kan anse att ALLT är KVINNANS fel i alla avseenden.
Att om en man och kvinna gör ngt ( som dom inte bör) så är det BARA KVINNANS FEL.
Mannen kan vara hur feg som helst göra flera saker som faktiskt är lika fel, 
men det är kvinnan som får för det.  
Det är en så sjuk syn på kvinnan och mannen, en sååå fruktansvärt förlegad tid, 
som borde vara förbi för länge sen...men det finns fortfarande och att vi inte får reda på saker är för att inte många flickor /kvinnor överlever dessa MORD

Att Kvinnan / mamman inte tycker att sina döttrar inte är lika mycket värda går säkert i arv, och att även mamman och systrar höjer sina söner/ bröder till skyarna går säkert i arv.
Men jag förstår inte ändå ...
Hur kan Kvinnor fortsätta anse att allt är kvinnans fel, om både en man och en kvinna gör ngt ?
Hur kan en Mamma/ pappa försöka ta dö på sitt barn med hjälp av bröderna eller släkting

Hur kan man fortsätta med denna sjuka syn, 
hur kan både män och kvinnor anse att kvinnan inte är värda lika mycket ??
Visst Jag vet att det inte gäller ALLA i dessa länder, 
och jag drar verkligen inte ALLA över samma Kam !!!
Några av mina bästa vänner är från dessa länder, och inte alls på detta vis.

Men ATT det ENS finns !
Att tom. kvinnor är så mot andra kvinnor
Att vi inte gör mer för dessa kvinnor, i deras länder !
Att vi inte kan ge upplysning !

Jag vet är arg flåt, men förstår inte kvinnosynen som dessa män och kvinnor har, 
kommer ALDRIG förstå
Jag ger boken ❤️❤️❤️ av 5 hjärtan

Nu kommer säker jag få en massa kommentarer, men förklara gärna vad det är jag tänker / tycker 
som är fel ! Förklara för mig hur dessa personer tänker !


Ikväll kommer svaret på GW och några har faktiskt även denna gång prickat helt rätt :)
Fortsätt gissa sötnosar och fortsätt gissa hos dom härliga underbara bloggare som är med och visar sina egna GW.

PUSS & KRAM

8 kommentarer:

  1. Verkar vara en bok för mig ....
    Tack för tipset ♡

    /Kram finaste!

    SvaraRadera
  2. Nej tack hedersmord och sådant har jag redan haft för mycket att göra med genom mitt arbete i kvinnojour. Suck nu har jag slutat för jag är för gammal så de unga får ta över. Fruktansvärt otäcka syner som är fastetrade på mina näthinnor så nu fick det vara nog, och att läsa om det har jag redan gjort så boken får vara för min del, men mycket bra att läsa de här starka berättelserna om hur kvinnor oavsett varifrån vi kommer får utstå för att vi är just kvinnor. Jättefint med boktips för det gillar jag att få.

    SvaraRadera
  3. Får ont i magen bara när jag läser ditt inlägg om boken. Helt fruktansvärt att det förekommer i vår värld. Boken är säkert både bra och gripande. När jag mår lite bättre igen ska jag plocka fram alla boktips jag sparat och då även detta tips.

    Kram från mig.

    SvaraRadera
  4. Du är arg och upprörd med all rätt och jag tror att de flesta som läser din blogg kommer att förstå varför. Jag har inte läst boken så jag lägger till den på min att-läsa-lista! Hoppas du får en bra dag raring ❤
    Kram och tack för att DU finns ❤

    SvaraRadera
  5. Tack för din fina recension och fint att läsa hur du funderar kring boken. Jag har ännu inte läst boken, men ska göra det.
    Jag har läst en del andra böcker som tar upp ämnet och de har haft sina handlingar både i Afganistan, Pakistan, Indien, Sudan och Suudiarabien. Jag kan bara glädjas över att vara född i Sverige och med de möjligheter jag haft här. Men å andra sidan behöver man inte gå så långt tillbaka i svensk historia för att vi hade det på liknande sätt här. Inget att vara stolt över alls.
    Jga har vänner från rn del av länderna där detta med bla. hedersmord förekommer och kvinnor ständigt skändas och kampen pågår i på många platser. Och må den fortsätta.
    Tyvärr så styr rädslor och viljan att ha makt och att härska och med kvinnors utbildning så kommer förändringar att ske. Men det kommer att ta tid.
    Tack än en gång för dina tankar och jag instämmer till fullo.
    Stor kram och många tankar till dig. Och tillsammans kan vi kämpa för en bättre värld för oss alla.

    SvaraRadera
  6. Dessa personer tänker inte alls. De är indoktrinerade sedan barnsben och sedan "begynnelsen". Det varken kan eller ens vill bättre. För allt hemskt som händer står skriven i koranen. Sägs det. Många förnekar dock att koranen är "skyldig" för dessa dåd. Nå't helt främmande för oss som lever i västvärlden. Det går inte att förstå. Åtminstone inte för mig.

    SvaraRadera
  7. Visst är det svårt att förstå för oss, helt galet är det! Men som BP skriver, det här är en kultur som de är uppvuxna med,de vet inte annat...visst är det hemskt!
    Träffar ju många kvinnor på mitt jobb som är könsstympade, en del nästan helt igensydda ,och det är kvinnor som gör detta mot kvinnor, så ser kulturen ut. Men, som Ditte skriver...ju fler kvinnor som blir upplysta och utbildade,så kommer det att bli bättre...men det är en lång resa...KRAM till dig!

    SvaraRadera
  8. Tack för boktipset. Skriver det på min lista. Att läsa verklighetsskildringar är de böcker jag läser mest. Ofta får jag många insikter, tacksamhet MEN det kan också göra ont. Tack för din reflektion om boken.

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne