söndag 17 januari 2016

SKYLTSÖNDAG i choklad

Det är äntligen söndag och som vanligt är det dax för
SkyltSöndag
Som Bästaste  BP förvaltat vidare !
Där kan du även hitta alla oss som skyltar 
Tack för att Du får oss att leta både ute, hemma och på nätet...
Det blev inte många skyltar då jag känt mig hängig dom senaste dagarna, men jag hoppas att dom duger och för med sig lite info...;)

Min RÖDA TRÅD den här gången är 
CHOKLAD
Ni som känner mig vet att jag bara älskar choklad, och att få en ask med smakupplevelser
av handgjord choklad slår det mesta.
En söt ask med en underbart passande text
Visste du att det var Christofer Columbus, som tog Chokladen till Europa redan år 1502
Och att den från början enbart förtärdes som chokladdryck.
Det var inte förrän 300 år efter, 1828 man upptäckte att man kunde göra pulver av kakaobönan, vilket i sin tur ledde till att Den första chokladkakan tillverkades år 1847 av J. S. Fry & Sons 

Och varför oroa sig för att äta choklad då faktiskt....
(Bild lånad på SKRATTSAJTEN.com)
Kakaoträdet (Theobroma cacao
Du kan odla ditt egna Kakaoträd om du ger det vad det kräver 
en temperatur på minst 24°C och ett regnigt klimat. 
Det var Mayaindianerna som redan på 600-talet odlade och använde sig av fruktköttet runt om bönan.
Det är ingen som vet hur dom kom på den ganska komplicerade process som förädlar kakaofrukten till choklad.
Men jag kan säga att jag är sååå TACKSAM för det :)

För i måttliga mängder är choklad riktigt nyttigt..
(Bild lånad från Shaggy Sheep Designs)

Nu önskar jag er sötnosar som tittar förbi en alldeles underbar Söndag, 
jag ska försöka komma ut en sväng då jag bara legat hemma med huvudvärk 
Hoppas att Du hittar på något riktigt kul !

Stor
PUSS & KRAM



13 kommentarer:

  1. Trots att jag inte gillar choklad måste jag säga att jag gillar skyltarna skarpt:-)

    Den första säger ju allt - billigare än att gifta sig och garanterad närvarande livet ut;-)

    Tvåan - perfekt om jag vill banta alltså.

    Trean - absolut. Å man behöver inte hålla sig till en och samma terapeut heller.

    Skyltarna duger mera än väl. 1 000 tack för att du gjorde ett så fint inlägg med intressant information om choklad också. Puss för länken:-)

    SvaraRadera
  2. Dina chokladskyltar tycker jag om! De säger sanningen =)
    Jag önskar dig en fin solig söndagseftermiddag! Kram

    SvaraRadera
  3. Choklad är en vinnare - och en stor anledning till att vi ska vara rädda om vår planet - det finns antagligen ingen annan planet i universum som har choklad! ;)

    SvaraRadera
  4. Choklad är en delikatess. Om man köper lite finare, alltså med mer kakao i.
    Jag köper gärna 90-procentig - och ren kakaonibbs och har i müslin.

    Snyggt skyltat - klimatsmart.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Älskar också choklad i alla dess former. Så gott! Ha en fortsatt fin söndag! Kram Camilla

    SvaraRadera
  6. Ååååh jag måste nog käka lite choklad nu!!!!
    Hoppas huvudvärken ger med sig!
    Kram på dig raring ♥

    SvaraRadera
  7. Det är ju bara sååå gott med choklad. Det är nåt jag inte skulle kunna vara utan (tror jag iaf)
    Busvissel på bilden du la upp på insta igår ;)
    Hoppas du haft en härlig söndag, sötis.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  8. Tack för dina fina chokldskyltar! Och nu har jag lärt mig en hel del nytt, tack för det.
    Jag tycker också om choklad och botaniserar gärna här på Söder i chokladfabriken eller nere på stan hos Augusta Jansson. DEt finns ju fler butiker med dessa godbitar. Och doften!
    Vilken läcker ask du hade och säkert smakade det också helt underbart.
    Här har det varit en lugn dag men med en promenad i solen.
    Önskar att du snart blir piggare.
    Stor kram från mig.

    SvaraRadera

  9. Mer choklad åt folket... :))
    Stor kram ❤

    SvaraRadera
  10. Underbara skyltar och vem älskar inte choklad liksom :)
    Hoppas du mår bättre.
    Önskar dig en fin kväll.
    Stor kram till dig du fina !!!
    Pia

    SvaraRadera
  11. Visste väl att det var nyttigt! Sallad kan man tänka sig :)

    SvaraRadera
  12. Choklad... Mmmm... Men jag försöker att undvika socker, och tyvärr är inte den med hög kakaohalt lika god. Enligt mig då. Men den slinker ned ändå :-)

    SvaraRadera
  13. Trist att du mått dåligt i helgen. Men choklad var ju ett väldigt bra tema för det mår man ju så bra av!! Älskar mörk choklad. Äter kanske lite för mycket av det... ca en halv chokladkaka per dag. Men det är i stort sett det ända onyttiga jag äter så når måste man ju få unna sig. Och så slipper jag ju terapin :)

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne