söndag 20 december 2015

Skyltsöndag # 32 med kontraster

Först av allt, måste jag bara fråga, Såg någon Hjältegalan igår ?? 
Som jag grät, när dom berättade hennes historia …
denna fantastiska kvinna ELISE 
som går och hjälper, pratar och framför allt ser kvinnorna på Malmskillnadsgatan i Stockholm, 
en fantastisk  person som varit med om så mycket och 
ändå lyckats vända sin situation till ngt fantastiskt, 
snart 80 år (men Ung, sprudlar av energi och värme) och verkligen en Hjälte, 
Hon fick en 80 års fest  på ett fint hotell dit hon får bjuda alla hon vill,
 det var hon värd och så mycket därtill
Tänk att hitta meningen med ens liv som hon nu anser sig gjort !
Hon var verkligen värd sitt pris och fest

Äntligen dax för skyltsöndag, mina skyltar idag visar egentligen bara kontraster i miljöer, 
men det är den röda tråden i dom ;)
Det är min Underbara Bloggvän BP som håller denna utmaning i liv
Det tackar och bockar jag för djupt !!!!

Solen gick ned snabbt igår när vi tog vår eftermiddagspromenad, 
men det är verkligen vackert där jag bor 


Vi gick ned till en av bryggorna längst promenaden som tar ca 1 o 1/2 timme 
och där var jag bara tvungen att fota saker ;) 
Det är så lugn ute hos oss nu, inga sommargäster och alldeles tyst….
erkänner att det är väldigt skönt ;)


 Så till lite skyltar längst vägen...
Är det kablarna i luften dom menar för dom gick rakt över, men vet att det är i vattnet men kan lova du såg inte ens texten från vissa vinklar och lägger man ankare letar man efter GULA skyltar och den här var så gammal och mer grå så undrar vad den gjorde för nytta...

Helt plötsligt var vi i Smögen, rätt mysigt där måste jag säga ;)

Många av dom gamla vattenpumparna går inte att använda då det skett saltvatten inträngningar
Lillskruttan skrattade så hon vek sig här (jag vet hon har fått min sjuka humor ;)
-EJ RICKARD ...hahaha
Gäller det ej honom eller är det bara han som får dricka ???

Längst Promenaden finns även det här lutande skjulet vid vattnet, undrar lite vad som händer om det börjar blåsa rejält från andra hållet…

Vid skjulet finns även den här skylten på en björk, är det trädet som är fridlyst här ??
Trodde inte björkar var fridlysta eller är det ngt jag missat ???

Så Till dagen som var en helt annan än det lugn vi hade igår vill jag lova, vi åkte med barnen till 

och det första jag ser när vi parkerat är denna härliga reg.skylt på bilen dom måste haft kul haha

Det är stort och mängder av folk, men som min man sa - nu har vi varit där…aldrig mer ;) haha
Vet inte om jag var så fascinerad mer än att jag kunde få en starbuckskaffe 
Men barnen älskade det och försvann och shoppade julklappar 
medan jag och mannen satt och njöt av vårt kaffe och pratade 

Så skulle vi äta en sen LUNCH, höll på sätta i halsen..
Det är ju inte klokt vilka pengar dom kan ta för 4 personer
802 kr
och det för 4 hamburgare med vatten och läsk
Inget vin eller öl eller ngt annat…
Det var absolut gott, men inget speciellt...
Är det jag som inte varit ute och ätit Lunch på ett tag ? för det här tog nog priset, 
35kr för en burk läsk/ vatten ??
Kalla mig snål men jag betalar gärna när jag sitter i en restaurang 
och får dricka ett glas vin och äta gott i lugn och ro, 
här var det Öppet ut, som en foodmarket med massa restauranger 
fullt med människor en massa spring runt om som gjorde att man knappt kunde prata, 
nja det här var inte min grej kände jag,  
men antingen är det min stressnivå som inte fixar det eller 
så är det bara att jag börjar bli för gammal för allt spring och stök ..haha

Men vi vart mätta och belåtna och orkade gå runt lite till så vi ser det positivt.
Vi har varit på en kanonmysig familje dag och sett Skandinaviens största shopping mall, fixat julklappar, suttit och pratat över en kaffe, glada nöjda barn !
Vad mer kan man begära ;)

Önskar er sötnosar som tittar förbi en alldeles underbar Söndagskväll, 
3 dgr kvar sen är jag LÅNGLEDIG från både Arbete och Rehab till omkring den 10/1

Stor PUSS o KRAM

10 kommentarer:

  1. Visst såg jag galan...men tycker att man blir så ledsen när man ser den...
    Men visst är den sevärd...helt otroligt vad människor varit med om...
    Ha en fin morgondag (måndag )
    Kramis bia

    SvaraRadera
  2. Å vilka fantastiska bilder! Jag såg ett kul motiv idag, men hade inte någon kamera med mig. Men men det dyker upp fler tillfällen.
    Nu laddar vi för en ny vecka.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig solnedgång. :-) och vilket hutlöst pris, var rätt dyrt måste jag säga, tur att ni blev mätta iallafall och att det var gott. Kramizz Laila

    SvaraRadera
  4. Men gudars det var dyrt!!
    Vilken underbar natur du har runtomkring dig.

    Kram

    SvaraRadera
  5. Sanna - du är helt underbar du med:-) När jag såg inledningen av inlägget så tänkte jag "hon skyltar ju för skärgården". Japp, dina bilder kan vara skyltar också - fri tolkning enligt mig:-)

    Sedan kom skyltarna som jag skrattade åt - mycket kan jag säga. Skyltar finns överallt, det är ju det jag säger!!!

    Å du, bilen du fotade - tror att ägaren är en kille - för WM är tyska för vårt VM. Du är lika bloggskadad som jag ser jag. Välkommen till gänget:-)

    Mall of Scandinavia - jamen, 802 spänn!!!!!! Det måste väl vara ett dåligt skämt. Ett väldigt dåligt sådant faktiskt. Har inte varit där (än) och undrar om jav VILL åka dit. Ockerpriser är liksom nå't som jag hatar - även om det inte drabbar några fattiga om man säger så - å då menar jag dig och mig - hahaha;-)

    Food courts gillar jag. Men inte sådana då man måste skrika åt varandra om man ska konversera och betala multum för maten. Kista Centrum är min favo där faktiskt. Så nej tjejen, det är INTE din stressnivå utan din och min självbevarelsedrift! Fy f*n för sådana miljöer om du frågar mig, vilket du ju gör såklart;-)

    Så ni shoppade där också. Du, shoppa i Täby Centrum nästa gång! Jag garanterar - här finns det INGEN food court. Å centrumet var Skandinaviens största innan Mall of Scandinavia invigdes. Har varit väldigt kritisk mot Täby Centrums matutbud tidigare. Är det fortfarande, men 802 kronor behöver du inte betala här. Jag lovar!

    Skulle kunna skriva spaltmeter om vad hamburgare kostar på min hemmaplan, men avstår. Åker ju hellre till min/var favo på Täbyvägen 130 - Hamburgarstugan alltså. (Googla om du vill. Stället finns på FB.).

    Oooops, det blev en lång kommentar (troligen med massvis med stavfel), men ett toppen inägg FÖRTJÄNAR en relevant kommentar enligt mig.

    1 00 tack för skyltningen och länken. Love you:-) DS.

    Tusen tack för dina irl-skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
  6. Åh, vilket fint inlägg, fin skyltning, roliga saker och din inledning, ja jag såg underbara Elise på TV och hela Hjältegalan, snyft, så fantastiskt!
    En go och varm måndagskram från mig till dig, Gerd ♥

    SvaraRadera
  7. Jag har inte varit på MoS ännu, men kommer iaf åka dit proppmätt ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Ja...såg galan ♡...
    Åh,sååå vacker solnedgång/Julekraaaaaam

    SvaraRadera



  9. 802 kr? Vad tusan, köpte ni en del av hamburgerstället? Det där var helt skamligt.....

    Jag bara älskar dina bilder och skyltar.

    Stor kram finaste du ♥

    SvaraRadera
  10. Kan tänka mig att det är njutbart ute hos er nu när "turisterna" håller sig i stan, Gillade dina två första bilder väldigt mycket. Jag är ju en skärgårdsmänniska, men nu landstigen.
    Jag njöt av promaneden och dina skyltar. Så olika budskap! Tur man kan tolka fritt. Och du har ju sett dem själv!
    Dessutom fick du ihop de mest skilda varianter.
    Vad gäller "Mall of Scandinavia" var jag där strax efter de öppnat men jag blev inte insläppt och jag står inte i kö för att komma in. Men jag ska göra ett nytt försök i januari bara för att ha varit där.
    "Foodcourts" i Sverige gillar jag inte. Och inte till dessa priser. Har besökt de i Asien och då betalar man kanske 100 kr för 4 personer inkl, allt. Ofta mindre. Men är magen nöjd så...
    Antar att det inte blir en vana att äta där på helgerna.
    Fotbollsbilens reg, skylt var också rolig. Ett fynd!
    TYvärr såg jag inte Hjältegalan, men ska se den på Play. Men för ett par år sedan söndes på SVT ett reportage om Elise och det var starkt. Vilken fantastisk kvinna.
    Stor kram från soffhörnet.

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne