onsdag 18 november 2015

GodMorgon Sötnosar !

Jag hoppas att du som tittar förbi har haft en bra start på morgonen, själv sitter jag med min Kaffe och njuter av en varm brasa i kaminen. Har börjat göra ont i hals och känner mig krasslig :( mannen har varit det ett bra tag nu (men jobbar ändå) Trodde dock jag skulle klara mig den här ggr men nä inte då.

Det börjar som sagt verkligen bli mörkare tider, och igår när jag gick med dottern till bussen märks det att vi bor på landet.. inte en lampa nånstans, bara kolsvart, trots att solen var på väg upp..
Men vi ser stjärnorna väldigt klart här även på morgonen vilket blir en ganska häftig syn, tillsammans med soluppgång.
Och här i skogen finns det djur överallt, jag skulle ha tagit kort på en skylt med älgvarning som vi hade, men den var snodd det ni… Att sno en Älgskylt varför ????
Kan dom inte ta älgen istället ??
Dom är verkligen inte små vill jag lova och rätt skrämmande att möta, den här var dock ensam och troligen en ung hane inte så där jättestor mer som en vanlig häst !!

Jag har en förmåga att möta dessa varelser på mina promenader och cykelturer, Dom kanske dras till dom som är rädda ? 

Men min Dotter och jag hade en incident för ett tag sen då vi har ett stort äppelträd Vid vår infart
( bara prydnadsäpplen för dom smakar bara surt vi har testat )
På hösten äter älgarna och även rådjur fallfrukt och blir ganska berusade…
Jag och min dotter skulle cykla till grannen på en fika, men då kom den enorma Älgen med sina enorma horn och ställde sig mitt för på vår utfart..
Skulle ju inte visa mig rädd inför dottern och sa att -om vi pratar högt blir den rädd!
  så vi pratade och sjöng
 Men den stod kvar och stirrade på oss och våra cyklar… 
(vi måste ha sjungit riktigt vackert ;)
Dottern undrade vad vi skulle göra, då ni kom jag på det..
 -vi ringer på ringklockorna det borde skrämma den av vägen !
-Men min funkar inte, sa dottern
-Men det borde min göra säger jag kaxigt, 
och tar i för kung och fosterland för att det ska bli ett högt ringljud..

"Pling"
 NÄ inte en så högt utan mer som
"Pling"

Responsen blev
INGEN
den fortsatte bara att stirra …

Så vi fick känna oss besegrade och gå upp hem igen haha och vänta på att den skulle äta klart.
Vi hann baka en kaka att ta med så det var ju bra ;)
Inget ont som har ngt gott med sig… eller vad säger man ;)

Nu ska jag ta en till kopp kaffe och chokladbit och värma mig lite mer framför brasan.

Ps glöm inte att gissa på GUESS WHAT, det spelar ingen roll om det är rätt bara skriv det du tror och så svårt är det inte då en person har redan har prickat HELT RÄTT men det får ni veta i morgon vem det är ;)

Stor Puss till er sötnosar som tittar förbi och 
Tack för alla era goa omtänksamma kommentarer som ni skriver ni är dom bästa bloggvänner som finns




10 kommentarer:

  1. Krya på dig fina Sanna!
    Älgar, mmmm de är verkligen stora. Min kompis och jag sprang på fem stycken stora en gång i skogen, gissa om vi fick bråttom hem.
    Sköt om dig! Kram

    SvaraRadera
  2. Skrattade gott åt älghistorien:-)))))
    Har bara sett tre älgar irl en enda gång i Laxå av alla ställen.
    Älgskyltar är väldigt poppis som suvenir. Speciellt tyska turister knycker dom.

    SvaraRadera
  3. Glömde ju säga: krya på dig!

    SvaraRadera
  4. Vilken knasig älg. jag fick tvärbromsa för en ko med kalv i måndags morse. Inte roligt det heller. Mjölksyra överallt. Jag vet inte vart man ska gissa på det du fotade men jag gör det nu. Ett rivjärn kanske. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  5. Låter härligt med brasa <3
    Hoppas kvällen blir bra & Kryiskramar till dig!

    SvaraRadera
  6. Hemma hos mig kryllar det med älg, en gång var det sju stycken som gick och käkade sockerbeteblast på ängen bredvid vårt hus!! Det har jag på film.
    Hög mysfaktor att sitta vid brasan ❤
    Stor kram till dig min fina bloggvän ❤

    SvaraRadera
  7. Nej älgar är inget att leka med. Stora och tunga och kan bli riktigt argsinta. Tur att det gick bra!! Alla vilda djur dras till mig också när jag rider, älgar, vildsvin, rådjur, rävar, grävlingar mm. Vissa går ju an medan vissa är både jag och hästen rädd för.
    Krya på dig nu så förkylningen snabbt går över.

    SvaraRadera
  8. Älgar är respektingivande djur, men dom hör till mina favoritdjur - dom har så mjuka näbbar :-)

    Krya på dig fort nu!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Så härligt det lät med att sitta med kaffekoppen vid en varm brasa. Kan bli lite lätt avis. Fnissar lite åt älghistiorian med plingklockan..hihi.
    Ha en toppenfin torsdag, superfina Sanna.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  10. haha vilken story! Jag hade blivit jätterädd. Det är ju inga små djur precis. Jag mötte en älg på vägen en gång. Den bara stod där så jag fick backa med bilen. Jag vågade liksom inte göra den upprörd ifall den fick för sig att attackera bilen :)

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne