fredag 13 november 2015

Fredagen den 13:e

Trött vaknade jag upp till en regnig skärgård, på vägen in till stan har vi en massa vägbyggen på vår lilla väg, och dom har rödlysen.. som ska då funka så man inte krockar…trodde man….

I morse  hade vi fått grönt och jag med tre bilar framför var på väg på den här nu enfiliga vägen och
mötte bussen, Bakom mig kom tre bilar och en lastbil  och bilar efter den , det är alltid KÖ på morgonen på dessa nu. Vi hade fått grönt samtidigt, bara tur att inte ngn hade bråttom som körde först…… genom att det är ett krön så ser man verkligen inte att det kommer mötande… 
Det var bara att sätta igång att backa en ganska lång sträcka, kan säga att det tog ett tag att backa alla dessa bilar. Men efter det gick det sedan hur bra som helst, skönt nog och tro det eller ej.. 
Jag höll hastigheten hela tiden….(som jag erkänner ;) hur jag annars kör haha

Rehaben var jobbig med svårt att ta in allt, jag har gått ned till 25 % för jag höll på att kroppligt gå under igen när jag skulle jobba 50% att först vara på rehaben torsdag och fredag och sen jobba på det var ingen höjdare….
Idag fick jag veta att jag ska enbart arbeta 3,5 h 2dgr och 3 h en dag för att sen gå på rehab tors fred,
då mitt jobb inte räknar in rehab utan räknar att den ska ske under min sjukskrivningstid per vecka…
Jag som tyckte jag fördelat det bra den här veckan (då jag skulle gå ned till 25%) med 4h 2dgr och 2h
1dgr, men fick nu höra att då räknas det som man är sjukskriven 50 % enligt FK, för dom ser inte till
veckotiden  ???? utan per dag och då är 4h = 50%

Snurrar det ??
För det kan jag lova att det gör för mig….
Har aldrig varit sjukskriven så här länge i hela mitt liv, och trots att jag redan efter 3 mån jobbade
50% så räknas dom dagarna som en hel dag och nu gick jag precis över tiden för ett år och då händer
det en massa med FK, men jag har tur som har arbetsterapeuter som kommer hjälpa mig för Ärligt är
det här en djungel i mitt huvud just nu kan inte ta in vad jag ska göra med FK, och alla dessa papper

På det gråter och tappar masken mer och mer som sagt, och har tappat den sk "livsgnistan", 
jag vet ..hemskt när man har så mycket att leva för,  men jag känner verkligen inte igen min kropp,
min ork och mitt humör, mig själv. Har inte kontroll som jag haft hela mitt liv längre
Det känns som jag håller på att dyka djupt ned i ett mörkt hål och jag verkligen HATAR att vara den
här ledsna, orkeslösa, initiativlösa personen som så fort jag gjort ngt mer än jag borde dyker upp, 
jag längtar och SAKNAR den glada, iderika, engagerade, positiva, energifyllda..mig..  

För att prata om ngt roligare ska jag ge er ett tips på 
(som vi får lära oss nu på stressmottagningen)

Hälsoandning 
Vi lärde oss idag (riktigt skönt att känna pirret i hela kroppen och hur det snurrade i huvudet ;)
Ligg på ryggen andas in och räkna 1-2-3-(4), håll kvar 12 (16), andas ut på 6 (8)
(Inom paus är om du känner att du Vill andas in längre än 3 men då håller du kvar längre och andas ut längre) 
gör detta 10 ggr och andas sen vanligt
Att andas ordentligt djupt, Ta in ordentligt med luft gör att kroppen sätter igång och får syre överallt för
att förklara det kortfattat ;)

 Mindfullness 
(SUSJOS du som undrade :)
som är otroligt bra och som verkligen också får dig att stanna upp här och nu är det vi fått lära oss att göra så ofta vi kan är
3x3
1.Först ska du titta på 3 olika saker (inget dömande utan bara säga det du ser högt eller för dig själv)
ex- det står en lampa med struktur och gräsgrön.. och du inte alls tycker om gräsgrön men ska bara
säga- en grön lampa , avlång, struktur på skärm, sen gå vidare till nästa sak

2.Efter ska du stänga ögonen och berätta 3 ljud du hör (högt eller för dig själv )
ex- hör en klocka ticka osv.

3.Sen fortsätter du med 3 saker du känner
ex- jag känner att mina händer i knät, dom är kalla , pirriga osv

4. sen fortsätter du med att göra 2 saker på dom tre övningarna 
för att till sist avsluta med 1 sak per övning

Meningen är att du ska kunna vara här och nu med
3x3 och 2x3 och sist 1x3 alla dessa 9 omgångar
jag har bara kommit till 3x3 är alldeles för stressad i huvudet fortfarande och 
börjar tyvärr tänka på andra saker vad jag glömt vad vi ska äta osv osv, 
och det är inte det våra hjärnor behöver när den är slutkörd
 utan Vi människor behöver det dom kallar mindfullness, 
att kunna vara här och nu och kunna stänga tidsporten
 och bara vara här varken framåt eller tillbaka i tiden!!!.
och som jag tränar ska ni veta, prova du också :)

Ok det här var mycket info och bludrandeskrivande text från en helt slut kvinna denna fredag

Nu blir det God mat och vin med mannen min, vi ska njuta av här och nu !!
Jag fick underbara tulpaner (som han vet att jag älskar) av mannen, hur omtänksamt är inte det :)
så här en fredagskväll

Hoppas ni Sötnosar som har vägarna förbi nu njuter fredagskvällen och får en härlig helg
Puss 
&


12 kommentarer:

  1. Ajdå, det låter verkligen inte bra... Hoppas du hittar gnistan och dig själv snart!!!!
    Styrkekram/Maria

    SvaraRadera
  2. Alltså den där trafiksituationen hade jag inte velat vara med om. Är nämligen urusel på att backa...

    Det sägs ju att man måste vara frisk för att vara sjuk. Börjar förstå det med tanke på hur FK tänker eller rättare sagt inte tänker. Är inte bara urusel på att backa bilar, är lika dålig på att fylla i formulär hos myndigheter. Å att ringa till FK betyder per automatik minst 58 minuters väntetid med luren klistrad mot örat läste jag i Metro idag. Suck!

    Å dina övningar - herregud, jag har diskalkyli, vilket är samma sak som dyslexi fast för siffror.

    Beundrar dig att du förstår dom...

    SvaraRadera
  3. En bukett tulpaner - precis vad du behövde.
    Det är ju märkligt hu FK behandlar människor som inte mår bra - det borde ju vara så att de hjälpte till istället för att stjälpa. Men du är inte den första jag hör detta ifrån och det verkar inte spela någon roll var man bor i detta avlånga land. Du får ta en dag i taget, ta tillvara på stunder du mår bra - se till att lyssna på kroppen. BE om hjälp från nära och kära - ingen kan göra allt men alla kan göra något. Jag önskar dig en fin och avkopplande helg. Kram till dig min fina bloggvän

    SvaraRadera
  4. Ojoj..hänger inte alls med i Försäkringskassans tänk?!! Ja, det stämmer nog väl att man måste vara frisk för att vara sjuk..eller vad man säger?!!!!
    Håller med "Lillasyster" i allt, ta en dag i taget,ta tillvara på de stunder du mår bra och lyssna på kroppen å be om hjälp!!!
    Tack för länken fina du!!! Och för tips om Mindfullness...har varit på ett pass en gång på svettisdagarna...och säger som du ,det är svårt att vara här och nu, tankarna svävar iväg...
    Ha nu en riktigt skön helg!!! Varma Kramar!!

    SvaraRadera

  5. Styrka & Kärlek och glädje till dig finaste du. ❤

    SvaraRadera
  6. Jag tycker att FK är krånglig med föräldralediget då kan jag tänka mig hur det är med en längre sjukskrivning, låter inte roligt och en massa onödig energi...
    Mindfullness är nog riktigt bra men som dig så hade mina tankar försvunnit
    på annat men det är väl det som man ska lära sig...

    Kram och njut av helgen
    Sandra

    ps, glömde att svara på adventssljustaken, den är köpt på Coop, finns på Ellos och heter "Trapp" finns garanterat i "vanliga" lampaffärer

    SvaraRadera
  7. God morgon!
    Vilken tur att det gick bra i trafiken...
    Jag har ju bara hängt knäveck på ruinens brant, jag ramlade aldrig ner...tack & lov!
    Den där FK, det är väl en klubb för sig... :( :(
    Maken började jobba alldeles, alldeles för tidigt efter sitt hjärtstopp pga FK, man orkar inte kämpa mot dom. Men det var papper, ansökningar hela tiden om VARFÖR han skulle vara sjukskriven... Som om inte själva ordet "hjärtstopp" talar för sig själv..
    Ta allt i sakta mak, så du hittar ut ur den snåriga skogen igen...
    Stor varm lördagskram från Kate

    SvaraRadera
  8. Jag önskar jag hade råd att ge... Kram

    SvaraRadera
  9. Nae,finaste ...Styrka & all Kärlek till dig!
    /Kramar om så di dinglar med benen ....

    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    .
    Nu hsr jg släppt ner dig för att ge ytterligare en varm Kram ❤

    SvaraRadera
  10. Fy för att hamna i en sån situation i trafiken... Jag skulle nog ha börjat gråta, tror jag ;-)

    Ja, nog snurrar det alltid. Fattar ingenting där av FK's regler. Ingen kul situation där heller. Hade nog börjat gråta där också...

    Här i Spanien är det tisdagen den 13:e som är dum. Så gårdagen var alltså helt ofarlig här ;-)

    SvaraRadera
  11. Det där med mindfullness är jättespännande. Funderar ibland på att utbilda mig till instruktör. Fast jag har studerat i så många år, både på heltid och på sidan om att jag är lite mättad. Finns så mycket jag vill lära. Men jag inser mer och mer av hur många det är runt om så behöver det. Jag skickar dig massor med energi och kramar tusenfalt. Du fixar det här! Kram ♥

    SvaraRadera
  12. Är så glad att någon tar hand om FK åt mig för stunden. Du skriver att du började arbeta efter tre månader, hur gick det? Är det fram tills nu som du har gjort det och nu går ner till 25%?

    Själv har jag inte orkat börja tänka på att gå tillbaka. Vet inte ens om jag någon gång kan gå tilllbaka till samma tjänst.

    Hur såg det ut för dig när du kom ut ur den första akuta fasen? Vad har jag att förvänta mig?

    Kram❤️

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne