måndag 19 oktober 2015

Hållbar Livsstil V.42

Fina HELENA med bloggen 
Har startat en utmaning varannan vecka
där vi ska ge varandra  tips på/ för en 
Hållbar livsstil .
Tänkte hoppa på den för det är verkligen bra texter och information om allt i detta
Min kommer idag handla om 
sopsortering

(sopsortering för veckan hos mig :)
...kanske tråkigt att prata om 
Men ack så viktigt..

Efter ha sett en dokumentär för flera år sen och sett hur mycket plast
 det finns ute i vår natur och vad den gjorde mot miljön 
och alla levande varelser, har jag noggrant sorterat plast mm.
( ska erkännas att jag blev riktigt rädd )
Vet du att det tar mellan 20 och 600 år att bryta ner plast 
och att även om man åker ut till mitten av Atlanten långt från alla land 
finns det fortfarande små, små plast bitar i vattnet som fiskar får i sig och då även vi :(
 
(plast från en dag hemma hos mig bara)

Minst en ggr i veckan åker vi till återvinning med plast papper tidningar glas och konservburkar ...
Vi komposterar även all vårt matavfall , då ser man hur mycket man slänger ...
Vilket fått mig att verkligen planera mer ..
Det bästa med det hela är att vi har mindre sopkostnader för vi behöver endast tömma våra sopor varannan eller till och med vart fjärde vecka 

Sen till mediciner och hormoner som även kommer ut i vår natur...
Har du tänkt på att när du spolar ner / häller ut mediciner mm 
så stannar dom inte i våra otroliga avloppsreningsverk… 
utan åker med vattnet ut tillbaka i miljön. 
Det som händer är att våra barn och vi och djur får i sig dessa 
vilket gör att kroppen förändras och 
därför hoppas jag av hela mitt ❤️ 
att ni som har gamla mediciner inte låter dom försvinna i naturen 
utan återlämnar dessa till apoteken 
som alla tar tillbaka alla gamla eller ej användbara mediciner !!!!!
Det är för mig i alla fall en hållbar livstil, 
och att SOPSORTERA o Kompostera  lämna in mediciner, är ngt jag aldrig kommer sluta  med 

Stor KRAM till dig sötnos som tittar förbi 

12 kommentarer:

  1. Jättebra och viktigt bidrag. Sopsortering är så viktigt. Lyssnade på en forskare för ett par år sedan om just det här med läkemedel som följer med i vattnet och hur det påverkar fiskar. Det var riktigt otäckt att höra om. För att inte tala om dessa plastöar man hittat ute i havet. Tack fina du för att du är med i utmaningen Hållbar utveckling. Det värmer. Kramen! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag försöker sortera så mycket jag kan faktiskt, men visst ibland så slinker det ner i vanliga soppåsen tyvärr.
    Har sorteringstunnor precis utanför för det mesta är de fulla för de tömmer dem inte för att folk kan inte slänga rätt saker i rätt tunna...

    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har blivit bättre på att sortera men kan bli ännu bättre på det. Det är ju viktigt. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Jag sopsorterar... typ allt! vi har också matavfall sortering i början tänkte jag att det inte blir så mycket men jisses vad man slänger, nu sklänger jag inte mycket mat men allt det andra som sorteras som atavfall, det är en hel del det med
    Jag ska kika in hos Helena

    ha en fin kväll, hoppas att du mår bättre

    Kram Sandra

    SvaraRadera
  5. Nu bor jag/vi ju i en lägenhet byggd 1967. Där finns än så länge sopnedkast, men det är snart ett minne blott. Så vi sorterar tyvärr ingenting förutom papper/tidningar och glas. Å självklart returneras mediciner och sprutor (maken har diabetes typ 1) till apoteket.

    SvaraRadera
  6. Åh, så viktigt med sopsortering. Där jag kan bli ännu bättre... Men gamla mediciner åker raka vägen till apoteket!!! Ja, i komposten ser man vad som slängs. Hos oss är det massor av frukt- och grönsaksskal.
    Måndagskram från Kate

    SvaraRadera
  7. Ja du det är jätteviktigt att sopsortera och lämna in mediciner. Lämnade en kasse på apoteket nyligen och åker också nästan varje vecka till återvinningen.
    Bra att du tar upp detta viktiga!
    Angående ansiktsbehandlingen, här var jag: https://www.facebook.com/Larssons-Louge-894578967266070/
    En tjej som är frissa men som satsar stort och har kläder mm nu och så har hon anställt en hudterapeut. Det var jätteskönt.

    SvaraRadera
  8. Hemma hos mig sorteras det för fullt :)
    Ursäkta mitt sena svar. Så roligt att du hittade till min utmaning och självklart får man hoppa in och ur hur man vill.

    Välkommen på fredag, då är det "gåva" som är temat

    kram kram Malin

    SvaraRadera
  9. Jag är inte så himla bra på sopsortera, men lovar att bättra mig.
    Kramkram

    SvaraRadera
  10. Sopsortering/återvinning är så viktigt :) Bra att du skriver om det så fler förstår! Och det där med mediciner! Inte alla vet att man kan lämna in gamla mediciner till apoteket - nyttig kunskap!
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  11. Bra & viktigt detta ...
    /Kram ❤️

    SvaraRadera
  12. Bra inlägg!
    Jag som inte har bil hat jättesvårt för detta då det inte heller finns en återvinningsstation i närheten. Definitivt inte mot det håll som man normalt rör sig heller.

    Jag tycker man borde kunna underlätta sopsortering mycket mer. Då tror jag många många fler skulle sortera.

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne