tisdag 12 maj 2015

Ge Tid till det viktigaste ..


Läste den här på FB och grät floder ... Men det är så viktigt att ge tid och komma ihåg dom som står oss nära !! Kände att det här är ngt vi alla borde få läsa och begrunda
***
Det börjar med att en pappa kommer hem sent från jobbet. Han är trött och lite irriterad när han möter sin 5-årige son, som väntat vid dörren.
Sonen: Pappa, får jag fråga dig en sak?
Pappan: Ja, vad är det?
Sonen: Pappa, vad tjänar du i timmen?
Pappan: Det har du inte med att göra, varför frågar du sånt?
Sonen: Jag vill bara veta, berätta vad du tjänar i timmen!
Pappan: Om du absolut vill veta de, så tjänar jag 200 kr i timmen.
Sonen: Åh! Kan jag få 100 av dig då?
Pappan blev väldigt irriterad och svarade: Om den enda anledningen till att du ska ha pengar för att köpa någon fånig leksak eller något annat skit, så kan du gå gå upp på ditt rum och lägga dig direkt! Fundera på varför du håller på att bli så egoistisk! Jag arbetar hårt var dag för att tjäna pengar och så uppför du dig så här barnsligt!
Den lilla pojken gick till sitt rum och stängde dörren.
Efter en stund satte sig mannen satte sig ner, och blev ännu argare över pojkens fråga. ”Hur vågar han ställa såna frågor för att få pengar?”, tänkte han för sig själv. Efter runt 1 timme hade pappan lugnat ned sig och börjat få dåligt samvete. ”Kanske var de något som han verkligen behövde den där 100-lappen till? Han ber ju väldigt sällan om pengar…”
Han gick upp till pojkens rum och öppnade dörren.
Pappan: Sover du, min son?
Sonen: Nej pappa, jag är vaken.
Pappan: Jag har tänk lite, kanske var jag för hård mot dig innan. Det har varit en lång dag och jag lät min frustration gå ut över dig, här har du dina 100 kronor du frågade om.
Pojken satte sig upp och log, ”åååhh, tack pappa!”. Sonen lyfte därefter på sin kudde och tog upp några skrynkliga sedlar.
Pappan såg att pojken redan hade pengar och började bli arg igen.
Pappan: Varför ville du ha mer pengar när du redan har massa?!
Den lilla pojken började räkna sina pengar och så tittade han upp på sin pappa:
”För ja inte hade tillräckligt men nu har jag! Pappa, nu har jag fått ihop 200 kronor, så nu kan jag köpa en timme utav din tid sa pojken och räckte pengarna till pappan. Var snäll att komma hem tidigt i morgon, jag vill gärna äta middag med dig!
Svaret lämnade pappan förkrossad. Han la sina armar runt sin lilla son och bad honom om att förlåta honom.
"Denna historia är verkligen en påminnelse till alla där ute som som arbetar väldigt hårt, men ibland glömmer att spendera tiden med de som verkligen betyder något.
Om vi dör i morgon kan firman vi jobbar för lätt ersätta oss inom några få dagar. Men familj och vänner som vi lämnar kommer känna tomheten och förlusten i resten av deras liv. Ta hand om varandra så mycket som ni bara kan!"
Önskar er en underbar Tisdag 
❤️ Kram

12 kommentarer:


  1. Hela denna historien borde läsas och landa i varenda förälder. Tänk så mycket förlorad tid som går bort från det som betyder mest i livet, barnen! Ofta kan vi räkna de vakna timmar tillsammans med baren på en hand och kanske inte det en gång.

    Stor kram och ha en fin dag ♥

    SvaraRadera
  2. Den är riktigt tänkvärd den berättelsen. Har läst den om och om igen under årens lopp och den känns som den blir allt mer aktuell i samhället. En tonåring hörde jag säga en gång - 'om man kan köpa en flaska vin på systembolaget kan man ge samma summa till någon som är utan. Kan man köpa något sådant som man faktiskt inte behöver - kan man istället ge till någon som verkligen behöver hjälp'.
    Inte riktigt samma sak som din berättelse, men båda sätter pengar och konsumtion i perspektiv till annat i livet. Fin dag till dig!

    SvaraRadera
  3. Det är en tänkvärd berättelse.
    Tyvärr är det verklighet för många barn. Tragiskt och sorgligt..

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  4. Läste också den där historien... sååå tänkvärd!!

    SvaraRadera
  5. Jag läste den på fb och den berör... just nu är jag tacksam för mina lediga onsdagar, äldsta har ju iofs bråttom ut när han kommer hem (10år) men någon dag kanske han kommer att reflektera att "mamma var ju faktiskt hemma" inte att han måste sitta med mig hemma på onsdagar men ändå att jag var där/är där!
    Tisdagar försöker vi få "mamma son tid" när lillebror (3 år) somnat, för mannen jobbar alltid tisdag kväll/natt så då brukar vi spela spel, kolla hockeyklipp på you tube, något HAN vill göra..
    det kan vara en kort stund ibland en längre stund... mycket tid gårju till både skola, aktiviteter, hans kompisar...

    Ha en fortsatt fin tisdag
    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du ger en massa tid till dina barn och det tror jag man får tillbaka för senare !!
      Stor kram till dig

      Radera
  6. Tänktvärt i alla högsta grad och tyvärr en verklighet för många :(
    Kram Petra

    SvaraRadera
  7. Ja,den historien har jag också läst några gånger på FB. Så tänkvärd! Kram :-)

    SvaraRadera
  8. Har också läst den. Tänkvärd.
    Kram och trevlig helg!
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Den måste bita.. hårt.
    Ha en fin helg

    SvaraRadera
  10. Den är tänkvärd och som sagt alla borde läsa den och kanske se vad man ser som viktigt i ens liv !!!
    KRAM

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne