söndag 26 april 2015

Oljor..

Jag fick frågan vad för olja man ska använda i ansiktet ...
Jag bara älskar oljor !!
Och använder olja i ansiktet varje dag !
Och en av världens bästa ansiktsoljor (anser jag ) är Jojobaoljan.
En olja som fungerar både på en torris som mig till en fet hy

Nu till frågan jag fick när jag svarade på hennes inlägg ang acnehy, vilken olja ska man använda på en fet hy? och frågan jag fått flera ggr….ska/ kan man verkligen använda olja på en fet hy?

Det jag har sett flera ggr är att personer med acne hy torkar ut den med produkter och massa tvättning, och Det pågrund av att dom känner sig glansiga o feta i hyn !!
Det enda det här gör för din hy är att när den torkar ut börjar den producera mera talg !!
Visserligen spelar alltid hormoner in som vid ungdoms acne eller när man blir gravid ..men för att ta hand om sin hud på bäst vid acne / fet hud

  • Tvätta alltid huden med milda produkter utan alkohol 
  • Använd olja på kvällen i ansiktet, och varför bara på kvällen till att börja med är för jag vet att många med Acne o fet hy tycker det är jobbigt med att lägga på fett i ansiktet. Men stå ut jag vet att hyn blir så mycket bättre när du slutar torka ut den !!! 
  • Många säger att man inte ska använda smink, och då säger jag absolut inte ett dåligt smink men använd mineralsmink som faktiskt skyddar huden utan att täppa igen. Det finns fantastiska mineralpuder att använda från flera märken. 

Maria Åkerberg har fantastiska ekologiska ansiktsoljor som innehåller kallpressad jojobaolja, för alla hudtyper,  och dessa hittar du HÄR

För oss åldringar med torr hy berättar jag om nästa ggr :)

Ps. jag är absolut inte sponsrad på ngt sätt i det här inlägget utan skriver/ länkar bara till produkter jag verkligen tycker om, har arbetat med och vet fungerar då jag också är utbildad hudterapeut.


Önskar er en härlig start på en solig Söndag
Kram Sanna

Bild googlad och lånad press picture and you be there

19 kommentarer:


  1. Jag gillar oljor, bra oljor... :-)

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  2. Jag har också olja i ansiktet ibland. Så skönt ju.

    SvaraRadera
  3. Maria Åkersberga har riktigt bra produkter. Dessutom ekologiska och det gillar jag. Använder också oljor i ansiktet ibland. Det är så mjukgörande och ger en behaglig känsla efteråt. Fin söndag till dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag ser fram emot att få läsa "nästa gång" för jag är en tant med torr hy ;))

    Kram Jonna

    SvaraRadera
  5. Oljor använder jag sällan utan mest Body Shops produkter.
    Sv. tack! Jag har aldrig gjort en header till någon annan förr. Är så osäker på mitt amatörredigerande av bilder. Men jag tycker att det är roligt, så varför inte :)
    Kram.

    SvaraRadera
  6. Läser din kloka ord som så tydligt kommer av gedigen kunskap och intresse och ser nu fram emot nästa del ;) den för gamla torrisar som jag ;)

    SvaraRadera
  7. Intressant!
    Jag har aldrig använt oljor, inte så lustigt kanske eftersom jag väldigt väldigt sällan smörjer in mig överhuvudtaget, läs i stort sett aldrig. Jag är nog min hys värsta fiende tvättar aldrig av mig sminket på kvällen men oftast så har jag inte mycket smink mascara och kajal, några gånger i veckan lyxar jag till det och använder även Jörgens BB Body :)

    Ha en bra söndag

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag kan rekommendera att du kolla in Nea of Sweden. De gör egna produkter och egna oljor, jättebra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt varit inne på deras sida dom har fina saker :)

      Radera
  9. Men åh vilket bra inlägg! Jag är en åldrad torris haha! Var på Yasuragi för ett tag sedan på ansiktsbehandling, och då sa hon att jag skulle använda ansiktsolja. Men jag har noll koll på vilka märken som är bra, så jag behöver verkligen tips!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Olja i ansiktet har jag aldrig använt. Nytt för mig. Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Är Arganolja en bra olja för ansiktet?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Argan oljan är riktigt bra för en massa saker !! både för hud och hår !!!
      Har aldrig testat den oljan ren utan att blanda med andra oljor i ansiktet själv men har hört av andra att den är bra .. Skillnaden med den och jojoban är nog att jojobans fett liknar det vi själva producerar i talg (det som smörjer vårt ansikte och ger det lyster) där är nog jojoban ett snäpp bättre skulle jag säga än arganoljan om du är ute efter lystern i ansiktet
      Men argan oljan är så mycket tunnare så det är en olja att använda på kråkfötterna runt ögonen :)
      Kram Sanna

      Radera
  12. Näe, jag har inte heller olja i ansiktet. Men va lustigt att du nämnde Maria Åkerberg, såg det namnet för första gången häromdagen på en hemsida till en salong dit jag tänkte gå!!

    SvaraRadera
  13. Jojoba från Maria Åkerberg provade jag för första gången i mitt liv i veckan som gick. Men märklig känsla med olja i ansiktet. Låter du den sitta kvar eller använder du den mer som mask?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm undrar om du fick den rena jojoban eller om det var royal ansiktsolja med jojoba lite tunnare då den innehåller andra oljor också…
      jag skulle börja med att använda den på natten, och genom att fettet liknar vårt eget vi producerar genom talgen kommer huden bli så fin efter ett par kvällar ..!!
      Inget du kan få finnar av !!
      Kram Sanna

      Radera
  14. Tack för era kommentarer och har ni mer frågor är det bara att ställa dom
    KRAMISAR Sanna

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne