torsdag 30 april 2015

Middagstips och Valborg

Igår grillade vi lax, och till det gjorde vi en Risotto med spenat och parmesan ( som passar till en massa olika maträtter ) och en god sallad
Till Risotton använder jag 
4dl Avorio ris
2 schalottenlökar eller 1 rödlök 
2 vitlöksklyftor 
RapsOlja 
Ca 1 dl vitt vin
8dl hönsbuljong 
Parmesan
Färsk bladspenat
Körsbärstomater 
Gör så här : 
Hacka lök och vitlök fräs löken i oljan i en kastrull tills den mjuknat något, tillsätt riset och fräs allt tillsammans så att riset blir glansigt några minuter .
Tillsätt vinet och rör runt 
Tillsätt sen buljonen under omrörning i omgångar. 
Koka på svag värme ca 20 min tills riset känns mjukt.
Ta bort från spis och Rör i färsk spenat och parmesan och delade körsbärstomater
Krydda med salt o peppar 

Bara en arbetsdag kvar för min del :) känns perfekt med långhelg igen precis vad jag behövde …

Ikväll blev det bestämt spontan middag hos mysiga vänner med grillning och knytis,
så jag passar på att redan nu önska er sötnosar som tittar förbi en alldeles underbar Valborg, 
med mysiga Valborgseldar och god mat o dryck.

12 kommentarer:

  1. Men du det där såg hur gott ut som helst!

    Skönt med ledigt! Jag kommer nog jobba på lite, men lite ledigt ska jag allt ta :-)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Så gott det ser ut och låter. Önskar dig också en riktigt trevlig Valborg! Kram

    SvaraRadera
  3. Mmm..låter supergott. Tack för tipset.
    Ha en fin valborg.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  4. Hoppas ni får en mysig ikväll!
    Vi "firar" Valborg på landet som vanligt, får se om vi tar oss till brasan ikväll också ;)
    Förra året snöade det...

    Trevlig helg och njut av lediga dagar <3

    KRAM

    SvaraRadera
  5. Önskar dig en trevlig Valborg och en riktigt skön långhelg :).

    Kram

    SvaraRadera

  6. Så färgglad och god maten ser ut... :-)

    Trevlig Valborg till dig!

    Kramen ♥

    SvaraRadera
  7. Verkar supergott!
    Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Mmm, alltså den risotton!!! Måste ju provas!
    Ha en fortsatt trevlig Valborg! Själv ska jag iväg och jobba :-)

    SvaraRadera
  9. Det där såg gott ut. Hoppas kvällen är bra. Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Åh så gott det ser ut! Fisk är en favorit, tack för tips och recept.
    Ha en skön långhelg!
    Kram/ Maria

    SvaraRadera
  11. Det var längesen jag åt risotto, men den här ska jag testa den lät jättesmarrig.
    Fortsatt mysig helg till dig. Kram J

    SvaraRadera
  12. Tack för era kommentarer :)
    Kram

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne