torsdag 23 april 2015

Knapra Socker o Jordgubbar


Igår blev det jordgubbar, inte svenska utan spanska ....
Lillskruttan tyckte dom var jättegoda ;) men jag och mannen tyckte dom inte smakade ngt ...
Våra svenska jordgubbar är faktiskt strået vassare. 
Hur kommer det sig att våra svenska jordgubbar har så mycket mer smak och är sötare …ngn som har koll och vet?? Är det att det tar längre tid här uppe i norden ? 

Men som sagt allt går ner med en massa socker… och glass.

Så kommer man till det där med socker…hur ska man få sina barn att sluta med socker när man är en sockerknarkare själv…
Jodå jag har försökt sluta eller minska.. men det är verkligen ett vitt knark och jag har ätit socker sen jag var liten…
Stackars lilla Mamma som fick gömma sockret för att jag åt upp det, (funka inte det heller ;) så till slut köpte hon inte ens bitsocker att ha hemma, 
men då kom minimoi på att pärlsocker var ju lika gott att knapra på så det tog slut det med.. 
Lilla mamma var inte glad då hon skulle baka och då upptäckte ett tomt pärlsockerpaket i skåpet…så då tyckte hon att det var en bra ide att endast köpa pärlsocker då hon skulle baka också..
men då kom ju lillamoi på att man kunde smälta strösocker och hälla upp på bakplåtspapper och knapra i sig.. ja så hade vi det hemma..
Den eviga kampen
Det slutade med att inget köptes hem och inget fanns när man skulle ha till bak/ gäster mm

Tror min lilla mamma var glad när jag flytta och hon kunde köpa socker och ha kvar det hemma ;)
haha och jag var glad för jag kunde knapra hur mycket jag ville..
Det har blivit bättre absolut och idag äter jag inte pärlsocker ur en kaffekopp (slutade för ca 2 år sen ;)
och bara det är ett framsteg för mig…

Nu är det kakor och godis i överflöd istället….i smyg när barnen inte ser ;)


18 kommentarer:

  1. Det är stor skillnad på dom spanska gubbarna, faktiskt. Ibland smakar dom ingenting, och ibland är dom jättegoda. :-)

    SvaraRadera
  2. Ååh, så gott med jordgubbar!! Men faktiskt så är inte spanska jordgubbar smaklösa om man köper dem i Spanien. Jag har bott där i fem år så jag vet :) Faktiskt så tycker jag att grönsaker, frukter och bär över huvudtaget smakar mycket bättre där än här i Sverige, året runt! Visst, inget slår de svenska odlingarna på sommaren. Men i Spanien köper man ju färskt varenda dag, året runt. Likaså vad gäller fisk och skaldjur, det köpte man ju också dagsfärskt varje dag, året runt :)
    Men det är klart att man längtar till den svenska jordgubbssäsongen! Mums!! :)

    Kram Jonna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror som flera sagt man tar dom omogna och då blir det en helt annan smak där nere får man dom färska och nyskördade :)
      Precis som här hemma på sommaren :)
      Kram

      Radera
  3. Ja oj så svårt det är att dra ned på sockret. Tyvärr har jag inga tips, så dela gärna med dig om du får något bra. Ha det gott! Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Hehe känner igen det där med socker. Jag försöker också minska rejält...men lätt är det inte!

    Ang jordgubbarna så tror jag att de som kommer utomlands skördas när de knappt är mogna och sen får de mogna efteråt. Och då blir de inte lika söta. Jag har ätit spanska jordgubbar i Spanien och där var de jättesöta och goda! Det är min teori fast jag vet inte om den stämmer :-).

    Kram Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är precis så !!
      Får inte samma smak om fom får mogna i en kartong ...

      Radera
  5. Det är ågot speciellt med att äta dom första jordgubbarna varje år, trots att dom inte smakar så mycket ;P

    SvaraRadera
  6. ojoj jag ligger i lä med att vara en sockerknarkare... tänk när man som liten fick ösa socker på Corn Flakes, eller i filen...
    Jag drog ner på sockret för ca 1,5 år sen... tyvärr är det ju socker i typ allt idag, skinkan från charken är ju proppfull ex..
    Men för mig har det gått bra, ibland får jag kämpa och liksom får en bild framför mig där jag måste tvångs stoppa mig själv med ena handen för att inte den andra ska norpa...
    Sätt kort variga mål! två dagar ex.. ett långsiktigt mål är svårare. eller tappa ner lite varje dag tillslut kommer just suget att försvinna... för mig har det funkat, vi alla är olika! men ett tips...
    Ja är mensen på gång är jag nästan ostoppbar haha...

    Mmmm så gott med jordgubbar,

    Kram Sandra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack finaste !!
      Du anar inte vad jag försökt med allt men att bara slutat ÄTA vitt socker då menar jag bit/strö/pärl är en otrolig stor grej för mig ;)
      Kram

      Radera
  7. Jag vet inte riktigt, men kan tänka mig att det beror på sorten, hur fort de är drivna, när på året de mognar (hur mycket solljus de fått). Längtar till jordgubbarna är på gång i landet.Det är så gott när man kan gå ut och hämta några till frukosten. Fin dag till dig! kram

    SvaraRadera
  8. Så gott med jordgubbar, mums. Jag knaprade också mycket socker när jag var lite,
    det var inte populärt och nu har jag vräkt i mig massa godis....inte undra på att man inte går ner i vikt.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Tror att de smakar mindre för att de inte fått mogna på plantan - de ska ju mogna på väg hit :/ Stackarna. Synd på så goa gubbar!
    Socker - en drog man kan köpa fritt. Har inga tips - men åter kommer och läser fler kommentarer sedan ifall någon annan kommer på något bra ;) I så fall snor jag knepet jag med,

    SvaraRadera
  10. Pärlsockret är inte detsamma som när vi var barn. Då var det poröst och smälte i ugnen när man bakade, idag är det som små stenkorn

    SvaraRadera
  11. Åh, jag är och var likadan. Det syns på mina stackars tänder ;-) Kan tyvärr inte svara på varför de svenska jordgubbarna är så mycket godare men kanske de har något att göra med att de belgiska är så stora? Är det därför de smakar så mycket mer vattnigt kanske? ;-)
    Kram
    Ingela

    SvaraRadera
  12. Så spännande med alla svar om jordgubbarna! Det stämmer säkert att de plockas för tidigt tror jag!
    Oj, du gillar verkligen socker...jag är mer för salt, tyvärr inte bra det heller med för mycket salt! Men min man , han är en riktig sockerråtta! Nu måste jag fråga om han även gillar pärlsocker :-)

    SvaraRadera
  13. Oj då, inte visste jag att du var en sån socker älskare.
    Jag hade tre sockerbitar i kaffet. Och socker på fil. Men jag har slutat med det. Godis äter jag väldigt sällan. Och motionerar gör jag nu...
    Vad har hänt, liksom? ;)
    Men snart är jag nere i den vikt jag vill :)
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Jag är som du med godis och kakor...hatar det! Det går inte att sluta längre än i korta perioder, sen åker jag dit igen :-(
    Jag har köpt en del spanska jordgubbar nu en del smakade ingenting men en del har smakat mycket, de sista smakade NÄSTAN som bära svenska...
    Kram J

    SvaraRadera
  15. Tack sötnosar att ni tog er tid att skriva !!!
    Ni är underbara
    Kärlek ❤️

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne