onsdag 15 april 2015

Efter ett samtal om livet...


Att fånga ljuset, att se det lilla, att uppskatta dom små ljuspunkterna..
Få sig en tankeställare, ett uppvaknande
Ta till sig och förändra, förstå

Igår hade jag ett nytt samtal om livet med en av mina underbara vänner 
som just i detta nu kämpar med att övervinna cancern.. 

Det ger en alltid en stor Tankeställare

Vi alla vet att livet kan snabbt förändras, eller till och med ta slut, otroligt snabbt och inte alls vara så självklart som vi ibland får för oss.
Jag har tyvärr nu två vänner som drabbats av bröstcancer, och jag frågade dom vad som fick dom att kämpa vidare, och om det ändrat på ngt i deras förhållande..
Båda svara att dom har inget val.. det är bara och kämpa och aldrig ge upp..
och vad det ändrat var att inte ta mannen för givet, leva här och nu och hitta på massa saker som gör dom lyckliga. Samla ihop härliga underbara minnen vad som än händer

På sjukhuset träffade jag en fantastisk tjej, som också fick mig att inse att kämpa för det som var viktigt
Hon hade fått tumörer runt hela hjärtat, gick igenom massa behandlingar, men var ändå så otroligt fantastisk glad, Hon jobbade med människor och det var det bästa hon visste och längtade tills hon kunde börja jobba igen…
Hennes livsgnista var helt otrolig, och det är också en människa jag kommer ta med mig i all framtid, du vet vem du är och ja verkligen.. Love you ( din härliga personlighet) trots att vi bara träffats en vecka på sjukhuset ;) KRAM 

En av mina vänner, dog när vi var unga i denna hemska sjukdom, och efterlämnade ett barn, som idag är vuxen och har klarat sig fantastiskt bra.
Hennes styrka var att trots att hon visste att det tillslut inte gick att göra ngt och trots smärta var hon omtänksam tröstande och glad… Så där underbar som bara hon kunde vara. Hur orkade hon..??

Så vem är jag att gnälla, över mina små saker…
Jag kämpar för att se ljusglimtar, vända på mitt tänk, få kroppen att läka
Tack min älskade man att du står ut med mig och mitt "gnäll"

Önskar er sötnosar som tittar förbi en underbar Onsdag
Var rädda om er själva och dom nära er .

Kram Sanna

14 kommentarer:

  1. Förstår hur du tänker... Men vi har alla vår egen livsresa, våra egna "problem" och vi har rätt att pipa lite i den livssituation som känns jobbig, oavsett om vi är friska eller sjuka. För om vi gled fram på en "räkmacka" hela livet - hade vi uppskattat det då? Kram på dig finaste

    SvaraRadera
  2. Håller med, det är viktigt att leva i nuet och njuta av det lilla. Jag har varit med om flera tråkigheter i mitt liv som lärt mig just att njuta av livet. Jag vet att livet kan ändras SÅ snabbt. Man får inte ta något eller någon för givet. Men även om jag upplever mig som en positiv person så tillåter jag mig att gnälla lite emellanåt, jag tror man måste få ur sig saker ibland. Bara man inte fastnar i det negativa ;-) kram och tack för dina rara ord! Vad roligt att jag inspirerar dig!
    /Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, visst har man (jag!) nära till gnäll när det egentligen oftast handlar om rena i-landsproblem. Det finns så många tappra där ute som inte tappar gnistan trots betydligt allvarligare motgångar.

    SvaraRadera
  4. Man måste få gnälla ibland och som Maria säger bara man inte fastnar i det negativa. Och dina småsaker är stora för dig och då måste du få ur dig det.

    Ha en underbar onsdag.
    Kram

    SvaraRadera
  5. Visst är det viktigt att stanna upp och se dom små sakerna här i vardagen...
    Jag tycker att man visst ska få gnälla när livet går emot en...
    För fyra år sen förlorade jag min mamma i cancer... Livet tar snabbt en vändning

    Ta hand om dig <3
    Kram Sandra

    SvaraRadera
  6. Blir rörd & berörd ♡ ....
    Ha det så gott & var rädd om dig!

    /Kram

    SvaraRadera
  7. Viktigt och tänkvärt inlägg. 'Det viktigt att stanna upp och vänta in sin själ' finns ett kinesiskt ordspråk som säger. Det är viktigt att vara här just nu. Fick en gång veta att jag hade en elakartad tumör. Livet ställs då upp och ner och på sin spets. Efter någon månad med undersökningar och inställda operationer visade det sig efter operationen att den var godartad. Då var jag tjugo år gammal.
    Jag tror alla har vi saker som är lätta i livet. Andra saker är svårare. Allt är i relation till den egna erfarenheten. Men jag tror på att hitta glädjeämnen i både det lilla och det stora. En dag inser man att det var just det som var livet. Fin kväll och tack för ditt fina inlägg! Och ta väl hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  8. Ta vara på livet helt enkelt, och det varje dag.
    Kram!

    SvaraRadera
  9. Tänkvärda ord idag...... Kram Anette

    SvaraRadera
  10. Alla dessa livsöden som lever omkring oss ... mäktiga berättelser om liv som rör, berör. Det är svårt att minnas att det är så mitt i vardagen - men när man gör det bemöter man människor med så mycket mer respekt, omedvetet!
    Tänkvärt inlägg. Tack!

    SvaraRadera
  11. En text som berör, fint skrivet! Kram

    SvaraRadera
  12. Jag tror att man är starkare än vad man tror...
    Dumma cancer!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Bra tankar där. Men visst måste man få gnälla över "småsaker" ibland ändå. Trots att det alltid finns de som har det värre... Och visst gäller det att leva här och nu, vi vet aldrig vad som väntar ;-)
    Kram J

    SvaraRadera
  14. Kram och tack för era kommentarer
    Sanna

    SvaraRadera

♥ Det värmer att Du tar dig tiden att lämna ett meddelande ♥
Kram Susanne